Trudne słowo konwergencja

Jan Kaliński
opublikowano: 2006-05-31 00:00

Od telefonii analogowej przez cyfrową i telefony komórkowe do usług VoIP. Oferta dla biznesu wciąż ewoluuje.

Telekomunikacja Polska od zawsze jest głównym dostawcą stacjonarnych usług telekomunikacyjnych w naszym kraju. Sektorem, w którym konkurenci odbierają jej najwięcej klientów, jest rynek usług dla biznesu. W większych miastach trudno już mówić o monopolu telekomunikacji. Tam, gdzie alternatywni operatorzy są w stanie zbudować infrastrukturę, jest konkurencja. Jednak jeżeli siedziba firmy mieści się w mniejszym mieście lub ma wiele oddziałów rozsianych po całej Polsce, TP nadal może czuć się niezagrożona.

Kilkanaście lat temu wszystkim stacjonarnym operatorom wyrosła konkurencja. Operatorzy komórkowi coraz częściej wchodzą na rynek połączeń biznesowych. Kolejnym problemem jest coraz bardziej powszechna telefonia internetowa i VoIP. Telekomy muszą wyjść naprzeciw nowym wyzwaniom.

Zbieranie sił

W ciągu najbliższych lat na rynku połączeń telefonicznych raczej nic się nie zmieni. Dziś mamy do czynienia raczej z ewolucją niż rewolucją. Jednak w perspektywie dłuższej niż dwa — trzy lata tradycyjne telekomy mogą czuć się zagrożone. Dlatego już dziś myślą o tym, jak utrzymać swoją przewagę na rynku.

Ich oferta jest bardzo bogata. Największe przedsiębiorstwa i korporacje z pewnością zainteresuje oferta TP Grupa Biznesowa. Inni operatorzy mają podobne propozycje. Dzięki tego typu planom taryfowym możliwe jest znaczne obniżenie kosztów. Niepotrzebna jest centrala telefoniczna w firmie. Możliwe jest przydzielenie krótkich numerów wewnątrz firmy (połączenia mogą być nawet darmowe) oraz ustalenie „czarnej” i „białej” listy telefonów.

— Nasz klient otrzymuje niezbędną liczbę linii, są one łączone w jedną grupę korporacyjną, w ramach której połączenia są bezpłatne. Dodatkowo użytkownicy usługi korzystają ze skróconej numeracji, np. 3-cyfrowej, jak ma to miejsce w przypadku central abonenckich, a także wielu innych usług dodatkowych, takich jak np. przychwytywanie połączeń czy przekierowanie. Skorzystanie z usługi Centrex nie wymaga od klienta żadnych dodatkowych inwestycji w sprzęt telekomunikacyjny (nie musi kupować np. centralki abonenckiej). Za każdą linię wchodzącą w skład grupy abonenckiej uiszcza jedynie znacznie niższą od standardowej opłatę abonamentową — opisuje Marcin Kozakiewicz, kierownik działu usług głosowych w departamencie zarządzania produktami firmy Dialog.

Mniejszym firmom, którym zależy na niezawodnych łączach, wystarczy oferta ISDN, telefonii cyfrowej.

Innowacje dla mniejszych

To właśnie mniejsze firmy są odbiorcami najnowszych technologii. Te, które nie boją się innowacji, mogą wiele zaoszczędzić. Telefonia internetowa i VoIP polega na przekazywaniu głosu za pośrednictwem sieci internetowej albo dedykowanej sieci IP. Według raportu firmy analitycznej IDC ich popularność w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła dwukrotnie w 2006 r. Szacuje się, że wzrośnie o kolejne 80 proc.

Wiele firm, które dopiero wyposażają swoje siedziby i planują sieć telefoniczną oraz komputerową, wybiera takie właśnie rozwiązanie. Dzięki temu łączą w jednym dwie usługi połączenie z internetem i telefon. Przy powszechnym dostępie do szerokopasmowego internetu jakość rozmów będzie zadowalająca a koszt dużo niższy.

— Na rynku daje się zaobserwować postępująca konwergencja rozwiązań telefonii stacjonarnej. Przedsiębiorstwa, inwestując na początku w sieć transmisji danych, chcą teraz wykorzystać jej możliwości i realizować dodatkową funkcjonalność, jaką jest przekaz głosu — informuje biuro prasowe TP.

Telefonia IP ma jeszcze jedną zaletę. Bez względu na miejsce siedziby firmy można przypisać numer telefonu z dowolnej strefy numeracyjnej. Pierwszą firmą oferującą taką usługę była spółka o2. Koszt abonamentu — jedynie 5 zł.

— W najbliższych 2-3 latach nie należy się spodziewać, by duże i średnie przedsiębiorstwa decydowały się na wymianę tradycyjnych central telefonicznych na centrale telefonii VoIP. Widoczne jest natomiast rosnące zainteresowanie telefonią internetową wśród małych firm, które nie boją się eksperymentować i dla których korzystanie z usług VoIP jest jednym ze sposobów rezygnacji z opłat abonamentowych za telefon i redukcji kosztów połączeń, w szczególności międzynarodowych i międzystrefowych — mówi Maciej Solicki, kierownik projektu NewFon telefonii Dialog.

Dodatkową zaletą jest także większa funkcjonalność. Np. numer nie jest przypisany do konkretnej lokalizacji. Korzystanie z wideorozmowy również jest o wiele prostsze.

Także w komórce

Nie można też zapomnieć o popularnych telefonach komórkowych. Coraz częściej zastępują one centrale telefoniczne w firmie. Oferta operatorów jest bardzo elastyczna.

— Ze względu na niezaprzeczalne zalety mobilności część klientów migruje z typowych usług telefonii stacjonarnej do telefonii mobilnej. Już kilka lat temu globalna ogólna liczba telefonów komórkowych przekroczyła w Polsce liczbę linii stacjonarnych — mówi Adam Suchenek z Polkomtela, operatora sieci Plus GSM.

Operatorzy są w stanie zapewnić konkurencyjne ceny połączeń na terenie całego kraju wg jednej stawki, a za rozmowy wewnątrz sieci korporacyjnej płaci się zryczałtowaną opłatę. Jeżeli dodatkowo zastosuje się bramkę FCT, dzięki której połączenia realizowane są z pominięciem sieci stacjonarnej, koszt jeszcze bardziej się redukuje. W katalogach operatorów komórkowych ciekawych ofert jest znacznie więcej.

Wszystko w jednym

Telefonia komórkowa jest jednak zazwyczaj tylko uzupełnieniem telefonii stacjonarnej w firmach. Coraz popularniejsze w dużych firmach i korporacjach jest wykorzystanie telefonii internetowej przy realizowaniu połączeń wewnętrznych. Przy połączeniach na zewnątrz używane są tradycyjne łącza.

— Zauważalne są kroki w kierunku uruchamiania przez duże firmy usług telefonii VoIP na wewnętrzne potrzeby korporacji. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród tych firm, które dysponują rozproszoną strukturą oddziałów — potwierdza Marcin Kozakiewicz.

Przyszłością telefonii biznesowej będzie jednak łączenie różnych rozwiązań.

— Tradycyjna telefonia charakteryzuje się lepszą jakością rozmów i niezawodnością. W firmach stosuje się zazwyczaj rozwiązania hybrydowe, będące połączeniem telefonii VoIP i telefonii tradycyjnej. Dla uzyskania stabilności firmowych sieci telefonicznych należy tworzyć rozwiązania hybrydowe — przekonuje Paweł Kurt z firmy Optinet.

Coraz szybsza transmisja danych w telefonach komórkowych sprawiła, że i w nich zaczyna być wykorzystywana technologia Voice over IP.

Dla telefonii bezprzewodowej konwergencja z VoIP wbrew pozorom jest korzystna. Operatorzy wydali ogromne pieniądze na zbudowanie swoich sieci. Nagle wyrósł im niespodziewany konkurent Wi-Max, który będzie mógł objąć jednym nadajnikiem obszar dużego miasta i zapewnić szybki dostęp do internetu. Wychodząc naprzeciw temu wyzwaniu, operatorzy komórkowi pozwalają na przekazywanie głosu za pośrednictwem światowej sieci.

— Takie urządzenie, nieróżniące się z wyglądu od telefonu komórkowego, posiada wbudowany modem radiowy, pracujący w technologii Wi-Fi. Gdy znajdzie się w zasięgu sieci Wi-Fi, nawiązuje połączenie telefoniczne przez internet, dając użytkownikowi możliwość uzyskania znacznych oszczędności lub nawet prowadzenia rozmów bezpłatnie — opisuje Piotr Koźmin, dyrektor ds. usług hostingowych w Netii.

Poza zasięgiem łączy radiowych urządzenie wykorzysta sieć GSM, głos będzie mógł być przekazany za pośrednictwem technologii UMTS (niedługo HSDPA).

Producenci telefonów komórkowych już mają w swojej ofercie telefony obsługujące rozmowy VoIP.

W zasięgu firmy

Dzięki temu użytkownik telefonu komórkowego z opcją IP, gdy znajdzie się w zasięgu sieci swojego przedsiębiorstwa, będzie identyfikowany jak każdy inny użytkownik wewnętrzny — co ważne przy użyciu tego samego aparatu telefonicznego. W tym momencie mamy do czynienia z połączeniem usług głosowych, transmisji danych i telefonu komórkowego w jednym. A możliwości jest dużo więcej.

Operatorzy bardzo szybko reagują na wchodzące technologie. Wykorzystanie ich w ofercie dla biznesu może być bardzo szerokie. Dziś widać jedną przewodnią tendencje — łączenie i współpracę różnych technologii. Na polskim rynku są już firmy, które oferują wszelkie możliwe technologie w jednej usłudze.

— Polkomtel, posiadając koncesję zarówno na świadczenie usług mobilnych, jak i stacjonarnych, oferuje pełną ich konwergencję, co w najbardziej kompleksowy sposób realizuje potrzeby klientów biznesowych — mówi Adam Suchenek.

Operatorzy, w obliczu konkurencji, muszą pierwsi wykorzystywać nowe technologie.

— Nowe rozwiązanie już dzisiaj spędza sen z powiek operatorów komórkowych. Również operatorzy stacjonarni muszą nauczyć się działać na zmieniającym się niezwykle szybko rynku — pamiętajmy, że biznes telekomunikacyjny to sieć naczyń połączonych — zmiany w jednym obszarze prowadzą do zmian w innych segmentach tego rynku — podsumowuje Piotr Koźmin.