Trudniej odzyskać należności

Maciej Jasiński
opublikowano: 08-02-2013, 00:00

Komentarz autora rankingu Gazele Biznesu

Od IV kwartału 2011 r. Coface notujewzrost liczby przeterminowanych należności od odbiorców objętych ubezpieczeniem, zgłaszanych przez klientów Coface do windykacji. W roku 2012 było ich o 40 proc. więcej. Wzrasta także zainteresowanie klientów zewnętrznych, którzy decydują się przekazać niespłacone wierzytelności do biura windykacji. Oczywiście w okresie spowolnienia, kiedy pogarsza się dyscyplina płatnicza firm, wzrasta liczba opóźnionych należności, nasilają się zatory, osłabia się płynność firm — większa liczba zleceń dla firm windykacyjnych jest tego logicznym następstwem, szczególnie w zagrożonych branżach. Należy jednak mieć świadomość, że długi z takiego okresu są znacznie trudniejsze do odzyskania — mówi Maciej Jasiński, dyrektor windykacji w Coface.

Stanowią wyzwanie dla profesjonalnych firm windykacyjnych, które mają obecnie więcej narzędzi do ich egzekwowania. Poza stosowaniem standardowych (chociaż zaawansowanych) działań windykacyjnych starają się szukać innych rozwiązań, np. znajdować potencjalnych nabywców na wierzytelności czy doprowadzać do mediacji pomiędzy stronami. Wierzyciele nie powinni zatem zwlekać, lecz jak najszybciej rozpoczynać procedury mające na celu uregulowanie płatności przez odbiorcę. Jak uczy doświadczenie ostatnich lat, kontrahenci mający problemy z terminowym wywiązywaniem się ze zobowiązań w pierwszej kolejności nie płacą tym, którzy swoich należności nie monitorują i nie upominają się o nie. Dyscyplinowanie dłużników przez wierzyciela — lub reprezentujące je biuro windykacji — nie jest więc jedynie metodą windykacji, ale także formą wzmacniania relacji między partnerami handlowymi. Dostawca buduje w ten sposób swój wizerunek w oczach odbiorcy jako firma dbająca o swoje należności, której należy płacić w pierwszej kolejności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Jasiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu