Trzy nowe pomysły na Centralny Port

opublikowano: 11-09-2019, 22:00

Terminal w kształcie trójkąta z bursztynowym dachem, zintegrowane z koleją lotnisko-miasto lub polski las — oto najnowsze koncepcje architektoniczne dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

W czerwcu spółka, która go buduje, zaprezentowała sześć propozycji przygotowanych przez pracownie Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Gimshaw, Benoy i Pascall+Watson. Kolejne — z pracowni KPF, Populous i Woods Bagot — podobnie jak pierwsze powstały w ramach polsko-brytyjskich warsztatów architektonicznych organizowanych przy współpracy z Ambasadą Wielkiej Brytanii. Wszystkie koncepcje posłużą jako inspiracja podczas przygotowania masterplanu lotniska, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.

— Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska — mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

Projektanci z pracowni KPF (projekt na zdjęciu powyżej), którzy pracowali m.in. przy planowaniu lotnisk w Abu Dhabi, Amsterdamie i Seulu, zaproponowali terminale (większy w ramach pierwszego etapu i mniejszy przy ewentualnej rozbudowie) w kształcie trójkąta. W ten sposób odległość między centralną częścią lotniska a najbardziej oddalonymi bramkami lotniskowymi nie będzie zbyt duża, co skróci czas odpraw i ułatwi przesiadki. Poprzez krótszy bok trójkąta terminal byłby połączony ze stacją kolejową.

Na dachu terminalu zaplanowano pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, które przypominają bursztyn. Według projektantów z londyńskiego biura Populous (lotniska Changi w Singapurze, De Gaulle’a w Paryżu, obiekty sportowe na olimpiadę w Londynie w 2012 r.) CPK ma być lotniskiem-miastem. Dlatego w ich koncepcji terminal jest zintegrowany ze stacją kolejową ulokowaną na najniższej kondygnacji węzła. Hale odlotów i przylotów znajdują się najwyżej, a środkowe piętra są częściowo otwarte na zewnątrz.

Przyjeżdżający na lotnisko będą mogli skorzystać z atrakcji lotniska-miasta umieszczonych w ogólnodostępnej części — centrum spa i masażu, siłowni, basenu, salek konferencyjnych, gier e-sportowych, zakupów, restauracji oraz wewnętrznych i zewnętrznych placów zabaw. Architektom Woods Bagot przyświeca hasło „lotnisko przyszłości nie zostało jeszcze zaprojektowane”. Przewidują, że kontrola bezpieczeństwa będzie kiedyś przebiegać zupełnie inaczej niż dzisiaj, np. za pomocą skanerów przy wejściu, więc pasażerowie nie będą musieli zatrzymywać się przy bramkach. Dlatego ich koncepcja jest elastyczna, modułowa i umożliwia adaptację pod kątem nowych technologii.

Sufity w terminalu nawiązują do pni drzew i przywołują na myśl las. Wokół portu będzie się rozciągał park ze ścieżkami do spacerów, jazdy na rowerze lub rolkach i wygodne ławeczki. Szklane ściany mają pozwolić na podziwianie zielonych przestrzeni dookoła lotniska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy