Trzy pokoje na topie

MAS
opublikowano: 2010-09-08 15:12

Spółka redNet Consulting opublikowała raport "Profil i preferencje Polaków", który pokazuje najnowsze tendencje na rynku nieruchomości mieszkaniowych.

Badania zostały przeprowadzone w największych polskich miastach, podczas targów mieszkaniowych tabelaofert.pl i objęły grupę 1,8 tys. osób. Z raportu wynika, że najczęściej mieszkania kupują osoby młode między 21 — 30 rokiem życia. Wśród kupujących przeważają osoby w wieku 26 — 30 lat, które stanowią 31,7 proc. wszystkich nabywców. Częściej są to kobiety (53,3 proc.) niż mężczyźni. Wśród potencjalnych nabywców mieszkań dominują osoby stanu wolnego (34 proc.), drugą najliczniejszą grupą są małżeństwa z minimum trzyletnim stażem (19,3 proc.), a także osoby, które w niedługim czasie planują wstąpić w związek małżeński (17,5 proc.). Częściej na kupno mieszkania decydują się ci, którzy nie mają dzieci i nie planują ich w najbliższym czasie (35,9 proc.) niż ci, którzy mają dzieci i planują kolejne (10, 3 proc.). Wśród kupujących największą grupę stanowią ci, których miesięczny dochód netto wynosi około 4 tys. zł netto (19 proc.).

— Ankietowani szukający nieruchomości zdecydowanie częściej decydują się na zakup mieszkania niż domu. W porównaniu do badań z jesieni 2009 r. znacząco zwiększył się odsetek osób, które planują kupno mieszkań trzypokojowych. Aż 45,3 proc. klientów jest zainteresowanych takimi nieruchomościami. Z kolei preferowany metraż wymarzonego M to wciąż 50 — 60 mkw. — mówi Marcin Gołębiowski, wiceprezes zarządu redNet Consulting.

O wyborze takich metrażów decyduje koszt mieszkania. Najczęściej poszukiwane są mieszkania w cenie od 251 do 300 tys. zł (19,1 proc.) i od 301 do 350 tys. zł (17,5 proc.). Najpopularniejszą formą finansowania są niezmiennie własne oszczędności w połączeniu z kredytem hipotecznym na kilkadziesiąt lat (59,7 proc.). Od jesieni zeszłego roku wzrosła liczba osób, które zaciągają kredyty na 100 proc. wartości nieruchomości (28 proc.), nieznacznie zmalała zaś liczba tych, którzy całkowicie samodzielnie finansują cały zakup nowego mieszkania.

Ankietowani szukający nieruchomości zdecydowanie częściej decydują się na zakup mieszkania niż domu.
Ankietowani szukający nieruchomości zdecydowanie częściej decydują się na zakup mieszkania niż domu.
None
None