Turystyka idzie w Polskę B

Wakacje.pl, które kupiły My Travel z salonami w mniejszych miejscowościach, idą za klientem. TUI Polska sporo na tym ugrał.

Wakacje.pl, multiagent turystyczny, kupuje 100 proc. MyTravel za 10-19 mln zł. My Travel ma 116 salonów, czyli największą sieć sprzedaży wycieczek i jest szczególnie silną marką w mniejszych miejscowościach, gdzie Wakacje.pl, która mają 105 salonów, są mniej widoczne. Według ekspertów, postawienie na mniejsze miejscowości to dobry krok.

Zobacz więcej

Fot. Forum

— Tzw. klienci premium mają pieniądze na wyjazdy, ale nie mają czasu. Coraz częściej korzystają z usług tanich linii i samodzielnie organizują wakacje. Dlatego firmy, które się na nich skupiają, tracą. Od drugiej połowy 2016 r. zaczęła natomiast szybko rosnąć grupa klientów mniej zasobnych. Pomogła poprawa sytuacji gospodarczej i program 500+, dzięki któremu dochody wielu rodzin z Polski B zwiększyły się dwucyfrowo, niekiedy nawet o 20 proc. — mówi Andrzej Betlej, prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelData. Na takich klientów otworzył się TUI Poland.

— Touroperator ma w ofercie także wakacje w niskiej cenie, a na dodatek wrócił do sprzedaży przez sieć agentów. W efekcie w 2017 r. zanotował największy wzrost przychodów: o 56 proc., podczas gdy średnia dla branży wyniosła 27,7 proc. — wylicza Andrzej Betlej.

TUI Polska wskoczył na drugie miejsce pod względem przychodów (prawie 1,4 mld zł), wyprzedzając Rainbow (niecałe 1,3 mld zł). Liderem, z przychodami przekraczającymi 2,1 mld zł, pozostała Itaka.

W mniejszych miejscowościach powstaje więcej agencyjnych biur podróży.

— Dziś oferta i cena są wszędzie takie same. Nie trzeba jechać do dużego miasta, żeby wykupić wczasy. Dlatego przybywa agentów w małych miejscowościach — mówi Marek Kamieński, członek zarządu Ogólnopolskiego

Stowarzyszenia Agentów Turystycznych OSAT. W całym kraju działa 1800- 2000 biur agencyjnych. Internetowa sprzedaż rośnie o 2 proc. rocznie, a przez biura stacjonarne touroperatorzy sprzedają średnio 68 proc. oferty.

Ubiegły rok był w polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej najlepszy od 2008. Liczba pasażerów linii czarterowych urosła o 24,5 proc., do 4,2 mln, a tanimi liniami na wakacje pojechało prawie 1,2 mln osób, o 41,1 proc. więcej niż w 2016 r. — wynika z danych TravelDaty. 30 wiodących touroperatorów zwiększyło przychody z imprez turystycznych o 27,7 proc., do niemal 6,7 mld zł, a liczbę klientów o 24,8 proc., do niemal 2,6 mln. W tym czasie ich zysk netto spadł o 3,9 proc. do 135,9 mln zł, zwiększyły się natomiast fundusze własne — o 42 proc. do 710,6 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Turystyka idzie w Polskę B