TVN oraz Agora nie dały plamy

Magdalena Graniszewska
09-11-2007, 00:00

gora rośnie na dodatkach do „Gazety Wyborczej”, a TVN na droższych programach. Do obu firm dobijają się reklamodawcy.

Dwie spółki medialne pokazały dobre wyniki, ale rósł tylko kurs prasowego wydawcy

gora rośnie na dodatkach do „Gazety Wyborczej”, a TVN na droższych programach. Do obu firm dobijają się reklamodawcy.

Agora i TVN, jedne z największych polskich spółek medialnych, mają za sobą dobry kwartał. Rynek przyjął je jednak różnie. Akcje Agory zyskały 2,95 proc., osiągając 54,15 zł. Papiery TVN potaniały tymczasem o 2,08 proc., do 24 zł.

— Trudno mi zrozumieć, dlaczego inwestorzy negatywnie odebrali wyniki spółki. Firma osiągnęła w III kwartale bardzo dobre przychody, przede wszystkim dzięki wysokim wpływom z reklamy — ocenia Krzysztof Kaczmarczyk, analityk Deutsche Banku.

Długoterminowe korzyści

W III kwartale TVN osiągnął 297 mln zł skonsolidowanych przychodów (wzrost o 38 proc.) i 56 mln zł EBITDA (+65 proc.). Strata netto pogłębiła się wprawdzie z 3 do 78 mln zł, ale wynika to z jednorazowej operacji księgowej związanej z odpisem obligacji. Po „oczyszczeniu” wyniku okazuje się, że czysty zysk wyniósł 21 mln zł, wobec 9 mln zł straty rok temu.

— Na pierwszy rzut oka negatywnie może też wyglądać fakt, że spółka zwiększyła w minionym kwartale koszty. Było to jednak związane z nowym kontentem, czyli zakupem droższych programów. Długoterminowo taka strategia jest korzystna, ponieważ pozwoli TVN odbudować nadwyrężoną ostatnio pozycję rynkową. Jest to szczególnie ważne w kontekście rosnącej oglądalności Polsatu — zauważa Krzysztof Kaczmarczyk.

Jego zdaniem, całoroczne prognozy zarządu dla TVN nie wydają się zagrożone. Mówią o 1,47-1,51 mld zł przychodów i marży EBITDA na poziomie 34-36 proc. Wydatki na inwestycje mają się zamknąć w 155 mln zł. W okresie styczeń-wrzesień spółka wydała już 103 mln zł. Jakie przed- sięwzięcia zaplanowała na IV kwartał? Niewykluczone, że jeszcze w tym roku przejmie małą firmę zagraniczną.

— Przyglądamy się kilku przedsiębiorstwom w Europie. Do akwizycji mogłoby dojść w tym roku lub na początku przyszłego. Myślimy np. o małej stacji telewizyjnej. Wartość transakcji byłaby porównywalna z ceną, którą zapłaciliśmy za Mango, czyli 13 mln EUR — ujawnia Karen Burgess, wiceprezes TVN.

Dodatki popłacają

Na laurach nie spoczywa też Agora. Wydawca „Gazety Wyborczej” już drugi kwartał z rzędu pokazuje wyniki lepsze od oczekiwań analityków. Skonsolidowane przychody wyniosły w III kwartale 284 mln zł, co oznacza poprawę o 16 proc. w porównaniu z 2006 r. Wolniej rosły przychody z reklam, osiągając 195 mln zł (+13 proc.), a szybciej — sprzedaż wydawnictw, która wyniosła 54 mln zł (+49 proc.).

— Na uwagę zasługuje fakt, że Agorze udaje się na tyle skutecznie sprzedawać „Gazetę Wyborczą”, że średnia cena jednej kopii w III kwartale wyniosła niemalże 1,3 zł, co oznacza około 60-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem (cena gazety w kiosku wynosi 1,5 zł, ale w prenumeracie jest znacznie niższa — przyp. red.). To przede wszystkim zasługa dodatków, które firma dołącza do gazety — podkreśla Krzysztof Kaczmarczyk.

Zysk operacyjny Agory w okresie lipiec-wrzesień sięgnął 30,6 mln zł, wobec 5,8 mln zł w zeszłym roku. Wynik netto był na poziomie 27 mln zł, a rok wcześniej wyniósł 8 mln zł.

Cenne reklamy

Obu koncernom sprzyjała w minionym kwartale koniunktura na rynku reklamy. Według szacunków Agory, wydatki na reklamę wzrosły łącznie o 18 proc. Tylko o 8 proc. zwiększyły się wydatki na reklamę w dziennikach, co jednak i tak przewyższyło pierwotne szacunki Agory. Z kolei telewizja zanotowała wzrost wpływów o 25 proc. Dlatego Agora podwyższyła prognozy dla rynku reklamy w 2007 r. Jej zdaniem, wzrośnie on o 11-12 proc., wobec wcześniejszych 10 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / TVN oraz Agora nie dały plamy