TVP zakończyła 2013 r. stratą 20,5 mln zł

PAP
opublikowano: 28-03-2014, 14:23

TVP S.A. odnotowała w 2013 r. stratę bilansową na poziomie 20,5 mln zł, podano w sprawozdaniu finansowym spółki, zatwierdzonym w piątek przez zarząd. W 2012 r. strata wyniosła ponad 218 mln zł.

Według telewizji podstawowym powodem odnotowania straty w 2013 r. było przesunięcie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji części wpływów abonamentowych w wysokości blisko 40 mln zł z grudnia 2013 r. na styczeń 2014 r. Gdyby kwota ta jeszcze w 2013 r. wpłynęła na konto spółki, wynik finansowy TVP S.A. za ubiegły rok byłby dodatni.

Przychody z abonamentu w 2013 r. wyniosły 282,4 mln zł i wzrosły drugi rok z rzędu. W porównaniu z 2012 r. spółka otrzymała o 28,5 mln zł więcej, jednak w porównaniu z 2007 r. spółka uzyskała z wpływów abonamentowych o 233 mln zł mniej.

"Wielkość wpływów abonamentowych, mimo odwrócenia obserwowanego w poprzednich latach trendu spadkowego, jest wciąż dalece niewspółmierna do nakładów ponoszonych na cele misyjne. Abonament stanowił zaledwie 19 proc. przychodów ogółem, co jest najniższym odsetkiem środków publicznych w strukturze przychodów spośród wszystkich telewizji publicznych w Europie" - podkreślono w piątkowym komunikacie Telewizji Polskiej.

Zwrócono w nim też uwagę, że spółka od kilku lat otrzymuje mniej niż połowę wpływów abonamentowych. W drugiej połowie 2013 r. TVP otrzymała 40 proc. przychodów abonamentowych, resztę Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeznaczyła na publiczne radio. Zgodnie z zapowiedzią KRRiT w 2014 r. udział telewizji w przychodach abonamentowych zwiększy się o 10 proc. do poziomu 54,5 proc. wpływów abonamentowych.

Przychody TVP z reklamy i sponsoringu w 2013 r. wyniosły 864 mln zł i były niższe o 9 proc. w stosunku do 2012 r. Spadek ten spółka tłumaczy trwającym trzeci rok z rzędu kryzysem na rynku reklamy oraz spadającymi udziałami głównych anten w następstwie zwiększenia liczby programów ogólnokrajowych po cyfryzacji telewizji naziemnej oraz utraty przewagi zasięgu technicznego przez kanały TVP. W komunikacie podkreślono jednak, że od sierpnia 2013 r. nastąpiło odwrócenie negatywnego trendu spadkowego w zakresie przychodów z reklamy. W ostatnich trzech miesiącach Telewizja Polska notuje "wyraźną pozytywną dynamikę przychodów reklamowych".

Spółka odnotowała przychody w wysokości ponad 27 mln zł ze sprzedaży majątku. Sprzedano 18 nieruchomości, a kilkadziesiąt kolejnych jest przygotowywanych do sprzedaży, ich wartość spółka szacuje na ok. 300 mln zł.

W 2013 r. o prawie 29 proc. wzrósł poziom pozostałych przychodów spółki i wyniósł blisko 233 mln zł. Rosły m.in. przychody z reemisji, sprzedaży licencji i programów oraz dotacji celowych.

W ramach restrukturyzacji zmniejszono zatrudnienie o 70 etatów. 31 grudnia 2013 r. w spółce zatrudnionych na etatach było 3328 osób. W zeszłym roku o 10 mln zł spadły koszty wynagrodzeń pracowników. O 18 mln zł spadły koszty funkcjonowania oddziałów terenowych.

Koszty działalności operacyjnej spółki wyniosły 1 mld 460 mln zł i w porównaniu z poprzednim rokiem zostały obniżone o prawie 66 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane