Tysiąc powodów, by czytać

opublikowano: 05-12-2019, 22:00

Nie mogłabym pracować bez pasji, radości, wielu wyzwań i oczywiście bez mądrych i inspirujących ludzi — mówi Ewa Szmidt-Belcarz, prezes Empiku.

EWA SZMIDT-BELCARZ: EMPIK

Jakie książki pasjonują szefową Empiku?

Sięgam po różne gatunki literackie. Lubię zarówno dobrą klasykę, jak i odkrywanie nowych autorów. Staram się też zapoznać z twórczością noblistów — do dziś najbardziej zapadły mi w pamięć książki takich autorów, jak Lessing, Llosa czy Coetzee. Na wakacjach zaś zaczytuję się w fantastyce, literaturze popularnonaukowej czy biznesowej — z niedawno wydanych pozycji ciekawe są np.: „Astrofizyka dla zabieganych” Neila deGrasse Tysona czy „Atomowe nawyki” Jamesa Cleara. Ale w tym roku pozycją obowiązkową dla każdego powinny być dzieła Olgi Tokarczuk, naszej tegorocznej noblistki.

Jak pani ocenia stan czytelnictwa w Polsce?

Wskaźniki czytelnictwa w naszym kraju są niestety nadal niskie — potrzebne są realne działania mające na celu promocję czytania, w szczególności wśród młodszych pokoleń. Niebagatelna jest kulturotwórcza rola księgarni, ale też niedoceniane jest znaczenie bibliotek szkolnych — to przecież są miejsca pierwszego samodzielnego kontaktu z literaturą dla większości dzieci. A dostępność i szerokość księgozbiorów bibliotecznych nie są najlepsze. Szczególnie w mniejszych ośrodkach dzieci czekają na nowości i często muszą się zapisywać w kolejkach, żeby przeczytać upragnioną książkę. Dlatego Empik prowadzi program „Tysiąc powodów, by czytać” kierowany do bibliotek szkolnych i uczniów szkół podstawowych. Już po raz czwarty przekażemy 10 tysięcy książek dla 10 szkół, które zbiorą najwięcej głosów w konkursie na najlepszą pracę plastyczną związaną z książkami. W tym roku do konkursu zgłosiło się 550 placówek, na zgłoszone prace oddano blisko milion głosów! Myślę, że to bardzo wyraźnie pokazuje skalę potrzeb.

Czym się pani zajmowała przed rozpoczęciem pracy w firmie Empik?

Bezpośrednio przed dołączeniem do Empiku zajmowałam stanowisko globalnego partnera w firmie McKinsey&Company. Byłam liderką Pionu Dóbr Konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Pracowałam w wielu krajach Europy, Afryki oraz w USA dla największych przedsiębiorstw w branżach retail, FMCG, telecom i private equity.

Jaki styl zarządzania pani preferuje?

Uważam, że partnerskie relacje sprawdzają się w każdym aspekcie życia. Wzajemny szacunek i sprecyzowane oczekiwania obu stron pozwalają na skuteczną współpracę. Praca w zespole powinna stawiać wyzwania, ale też dawać wiele przyjemności i radości. Nie mogłabym też pracować bez pasji, radości, i oczywiście bez mądrych i inspirujących ludzi.

Czy kiedykolwiek miała pani problemy w życiu zawodowym z powodu płci?

W mojej karierze zawodowej zawsze otrzymywałam wsparcie od szefów i mentorów. Pojęcie szklany sufit jest mi więc obce z perspektywy własnych doświadczeń.

Co może wpłynąć na sukces w biznesie, zwłaszcza jeśli stawiamy w nim dopiero pierwsze kroki?

Warto wybierać dobrych szefów, skutecznych liderów i się od nich uczyć. Dużo eksperymentować i nie bać się podejmować z pozoru ryzykownych kroków w karierze.

Czy praca pochłania panią całkowicie? Czy ma pani czas na przykład na hobby?

Na pierwszym miejscu stawiam rodzinę i wspólne spędzanie czasu z najbliższymi. Poza tym w wolnym czasie lubię jeździć na nartach, grać w tenisa, a także potańczyć przy dobrej muzyce.

Jak wyobraża sobie pani swoją firmę za 10 lat?

Jako najlepszą lifestyle’ową firmę w Polsce.

Empik

Empik jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych i lubianych polskich marek. Pomaga realizować i odkrywać nowe pasje, a także rozwijać zainteresowania. Oferuje szeroki wybór książek, filmów, płyt, prasy i artykułów papierniczych oraz kreatywnych — kategorii znanych z salonów, a na stronie internetowej klienci znajdą kompleksową ofertę ze światów: Dziecko i mama, Zdrowie i uroda, Zabawki, Dom i ogród, Sport, Elektronika, AGD. Obecnie w grupie Empik działają różne podmioty wyspecjalizowane w poszczególnych segmentach rynku: księgarnie Mole Mole i sklepy Papiernik by Empik oraz księgarnia internetowa Livro.pl. Segment dystrybucji tworzą: Platon (książki) oraz Spółka Polperfect (prasa). Grupa Empik jest również wydawcą książek tradycyjnych (Grupa Wydawnicza Foksal — czyli wydawnictwo W.A.B., Wilga i Buchmann) i elektronicznych — e-booki i audiobooki (EmpikGo i Virtualo). Ważnym filarem jest e-Muzyka oraz platforma Going, która wraz z Empik Bilety oferuje informacje o wydarzeniach i umożliwia zakup wejściówek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu