Uczciwość pod kontrolą

  • Marta Bellon
opublikowano: 17-12-2015, 22:00

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła blisko 21,5 tys. kontroli.

Prawie połowa z nich (43,8 proc.) dotyczyła artykułów spożywczych. Sprawdzono 139 tys. partii towarów, 19,8 proc. zakwestionowano. 21 proc. z nich było źle oznakowanych, 14 proc. miało wady jakościowe, a 12,3 proc. zakwestionowano z powodu terminów przydatności do spożycia.

— Kontrole o znaczeniu ogólnopolskim i ponadwojewódzkim przeprowadzane są na podstawie planów przygotowanych przez prezesa UOKiK. Badane są przede wszystkim te grupy produktów, w których prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości jest szczególnie wysokie — tłumaczy Dariusz Łomowski, zastępca dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK.

Inspektorzy najczęściej mieli zastrzeżenia dotyczące jakości handlowej do ryb i przetworów rybnych (38,3 proc.), masła (29,7 proc.), oliwy z oliwek (15,4 proc.) i jaj (14,6 proc.).

Wadliwe oznakowanie kwestionowali najczęściej w przypadku sprzedaży lodów i deserów (79,3 proc.) i pieczywa (64,7 proc.). IH nie tylko sprawdza uczciwość przedsiębiorców, ale udziela też porad konsumentom i prowadzi mediacje pomiędzy stronami umów konsumenckich. Przy inspektoratach działają stałe polubowne sądy konsumenckie, w których można rozwiązać spór z przedsiębiorcą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu