Uczestnicy CeBIT stawiają na Internet

Małgorzata Birnbaum
13-03-2003, 00:00

W tym roku podczas największych na świecie targów technologicznych CeBIT wystawcy nie prześcigają się w pokazywaniu nowego, lepszego sprzętu, lecz koncentrują się na nawiązywaniu współpracy. Ich nadzieją jest szerokopasmowy Internet.

W tym roku na targach technologicznych CeBIT, które wczoraj uroczyście otworzył kanclerz Niemiec Gerhard Schroeder, króluje szerokopasmowy Internet.

Alcatel, francuski producent sprzętu telekomunikacyjnego, poinformował, że liczba klientów, którym oferuje tę usługę wzrosła w ostatnim kwartale 2002 r. o 2 mln osób. Badania przewidują, że w tym roku liczba osób korzystających z szerokopasmowego Internetu wzrośnie z 60 mln do 100 mln.

— Głos, dźwięk, zdjęcia i wideo mogą być przekazywane jednocześnie. W Belgii i Holandii cena za miesięczny abonament na tę usługę spadła poniżej 30 EUR (130,8 zł) — mówi Serge Tchuruk, prezes Alcatela.

Szerokopasmowy Internet pozwala na przesyłanie danych z prędkością 500 tys. bitów na sekundę, czyli dziesięciokrotnie więcej niż przez linię telefoniczną. Zdaniem Serge’a Tchuruka, operatorzy telefoniczni i kablowi zarabiają obecnie na tych usługach 14 mld EUR (61 mld zł) rocznie. Potencjał jest ogromny, bo na razie dostęp do usług ma mniej niż 10 proc. ludzi w większości krajów na świecie.

— Firmy mogłyby zacząć sprzedawać takie usługi, jak interaktywna telewizja, gry, komunikacja wideo — uważa Gerard Kleisterlee, dyrektor zarządzający Philipsa, największej w Europie spółki produkującej sprzęt elektroniczny.

Philips podpisał wczoraj umowę z holenderskim KPN, w ramach której będzie dostarczać dla masowego odbiorcy sprzęt elektroniczny dostosowany do szerokopasmowego Internetu. Wcześniej taką umowę podpisał już z hiszpańską Telefonicą.

— Będzie kilka nowych aliansów z operatorami telekomunikacyjnymi w tym roku. Będą to duzi i mali operatorzy w dużych i małych krajach — zapowiada Gerard Kleisterlee.

Intel, największy na świecie producent chipów, obiecał, że wyposaży wszystkie laptopy w gniazdka umożliwiające dostęp do szybszego Internetu. Również amerykańska Motorola stawia na Internet i wprowadza telefon, na który można z domowego komputera nagrać piosenki w formacie MP3 i potem puszczać je na sprzęcie HiFi. Brytyjski O2 chce na targach zaprezentować bezprzewodowe usługi przekazu danych z użyciem UMTS oparte na technologii Nortel. W trudnych czasach —branża technologiczna i telekomunikacyjna w Europie ma w tym roku wzrosnąć o 2,5 proc., a wydatki na technologię w USA i Kanadzie zwiększą się o 1,9 proc. — firmy technologiczne stawiają na współpracę. Oprócz Philipsa o aliansach poinformowały Microsoft i T-Mobile oraz Oracle i Nokia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Birnbaum

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Uczestnicy CeBIT stawiają na Internet