Unia pomaga wystawcom

MK
opublikowano: 2009-12-14 00:00

Można dostać unijne pieniądze na efektywną promocję firmy podczas międzynarodowych targów.

Można dostać unijne pieniądze na efektywną promocję firmy podczas międzynarodowych targów.

Udział w imprezach targowo-wystawienniczych zwiększa szanse małych i średnich przedsiębiorstw na zagraniczne kontrakty. Problemem są zwykle pieniądze, a rozwiązaniem — "Paszport do eksportu", program pomocowy z funduszy unijnych dla firm. Maksymalna dotacja wynosi 200 tys. zł. Dofinansowanie rozłożone jest na dwa etapy. W pierwszym przewidziano wsparcie planu rozwoju eksportu poprzez zakup zewnętrznych usług doradczych. W drugim — dofinansowanie wdrożenia zaplanowanych działań proeksportowych.

Budżet całego działania na lata 2007-13 to 121,8 mln EUR. Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach ostatniej rundy aplikacyjnej wyniosła 65 mln zł (pieniądze przeznaczone na dofinansowanie pierwszego etapu to 4 mln zł, a na drugi etap — 61 mln zł). Niestety, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyjmowanie wniosków o dofinansowanie zakończyła 9 października. Ci, którzy nie zdążyli, będą mogli wystąpić o dofinansowanie w przyszłym roku.

Przedsiębiorcy mogą też się starać o pomoc z 16 regionalnych programów operacyjnych. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie województwa oferują tego rodzaju wsparcie. O dziwo, tam, gdzie podział grantów już się zaczął, chętnych wcale nie było zbyt wielu. Na przykład w województwie lubuskim w marcowym konkursie wzięło udział tylko 40 małych i średnich firm. Dofinansowanie dostało siedem z nich, co świadczy o skomplikowanej procedurze i restrykcyjnych kryteriach przyjętych przez organizatorów.