Unijne dotacje przekroczą półmetek

opublikowano: 20-01-2020, 22:00

Do końca 2020 r. wykorzystamy 55 proc. dotacji z POIŚ. Liderem pozostaną drogowcy, przyśpieszą kolejarze.

Na dokończenie i rozliczenie inwestycji z unijnej perspektywy finansowej z okresu 2014-20 mamy jeszcze trzy lata. Wykorzystanie funduszy idzie całkiem nieźle. Joanna Lech, p.o dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), zapewnia, że na razie nie ma ryzyka niewykorzystania pieniędzy. Na koniec 2019 r. zatwierdzono 45 proc. płatności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ), wartego 85,4 mld zł. W 2020 r. wskaźnikwykorzystania wzrośnie do 55 proc. i wyniesie 47,4 mld zł.

— Liderem pozostanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad — mówi Joanna Lech.

Przyśpieszenie na torach

CUPT podaje, że w 2019 r. wskaźnik zatwierdzonych unijnych płatności na inwestycje w budowane przez dyrekcję drogi, poprawę ich bezpieczeństwa oraz na projekty lotnicze sięgnął 58 proc. W tym roku planowane płatności wzrosną do 68 proc. Z 29 do 41 proc. skoczy wskaźnik wykorzystania funduszy na transport miejski, a z 12 do 29 proc. wzrosną płatności zatwierdzone na inwestycje morskie, śródlądowe oraz intermodalne. To głównie zasługa sprawnej realizacji projektów portowych. Znacznie słabiej natomiast idzie wykorzystanie pieniędzy na intermodal, zwłaszcza na zakup platform do przewozu kontenerów pociągami.

Niewiele firm je produkuje, a dzięki unijnym dotacjom gwałtownie zwiększył się na nie popyt, podbijając ceny w przetargach. W tym roku inwestycje powinny nieco przyśpieszyć. Znacznie poprawi się też wykorzystanie funduszy na modernizację sieci kolejowej. Wskaźnik zatwierdzonych płatności wzrośnie z 29 proc. na koniec 2019 r. do 43 proc. w 2020 r. Na nieco ponad 35 proc. szacuje CUPT wykorzystanie funduszy na kolej z programu Łącząc Europę (CEF), ale nie podaje prognozy na 2020 r.

Przewidywania są trudne, bo realizacja wielu zadań kolejowych z tej puli jest opóźniona. PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) muszą same uzgodnić z Komisją Europejską zmianę harmonogramu. W CEF dostępnych jest 3,8 mld EUR z tzw. koperty narodowej. Prawie 82,8 proc. przypada na kolej. PKP PLK mają w sumie w tej perspektywie wykonać zadania z Krajowego Programu Kolejowego o wartości 75 mld zł, z czego na programy unijne przypada znacznie ponad 50 mld zł.

Markery środowiskowe

CUPT spodziewa się, że w perspektywie 2021-27 unijne fundusze na transport kolejowy będą nie mniejsze niż w bieżącej. Projekty będą oznaczane tzw. markerami środowiskowymi, zwiększającymi ich szansę na pozyskanie dofinansowania.Inwestycje kolejowe mogą liczyć nawet na 100 proc. markerów. Wysoko punktowane będą też projekty dotyczące transportu miejskiego. Ważą się losy dotowania taboru kolejowego, który w wyjątkowych przypadkach może liczyć na przyznanie 40 proc. markerów, natomiast projekty drogowe niestety na zero.

Joanna Lech uważa, że nie przekreśla to jednak szans pozyskania unijnego dofinansowania na inwestycje drogowe w perspektywie 2021-27. Plan budowy obwodnic może przekonać Komisję Europejską o ich korzystnym wpływie na środowisko w miastach oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu, dzięki czemu zakwalifikują się do unijnego wsparcia.

73,6 mld zł - taka jest wartość podpisanych umów o dofinansowanie inwestycji z POIŚ na koniec 2019 r...

47,4 mld zł ...tyle natomiast wyniosą zatwierdzone płatności z tego programu na koniec 2020 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu