Unijne środki wspierają rozwój

Marta Biernacka
opublikowano: 2004-03-09 00:00

Firma Plast-Box nie boi się korzystać z unijnego wsparcia. Środki przeznacza na promocję w kraju i za granicą.

Plast-Box do tej pory zakończył trzy projekty dofinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej z funduszu PHARE.

Na zarządzanie...

— Nasza przygoda z funduszami pomocowymi rozpoczęła się w 2000 r. Postanowiliśmy wówczas skorzystać z Programu Rozwoju Eksportu Małych i Średnich Przedsiębiorstw EXPROM II. Umowa z Polską Fundacją Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw o dofinansowaniu opiewała na 20,9 tys. EUR — opowiada Waldemar Pawlak.

Środki poszły głównie na wdrożenie systemu zarządzania jakością ISO 9001:2000.

— Koszt przedsięwzięcia wyniósł 7 tys. EUR, w czym dofinansowaniem objęta została kwota 4,9 tys. EUR — opowiada Waldemar Pawlak.

...promocję w kraju...

Pieniądze z EXPROM pomogły też zmobilizować przedstawicieli branży do wspólnych inicjatyw.

— 12,8 tys. EUR kosztował wyjazd producentów opakowań na targi Taropak do Poznania. Ta forma promocji była działaniem podjętym wraz z innymi przedsiębiorstwami należącymi do sektora tworzyw sztucznych — mówi Waldemar Pawlak.

7,6 tys. EUR zostało refinansowane ze środków UE (przedsięwzięcie organizowała firma Limes Projects z Warszawy).

...i za granicą

Fundusze UE pomogły firmie w rozwinięciu sprzedaży na zagranicznych rynkach. Dzięki pieniądzom z Programu Promocji Eksportu mogła wziąć udział w międzynarodowych targach.

— Wniosek złożyliśmy w Agencji Rozwoju Pomorza z Gdańska. Udział w programie pozwolił firmie opracować stronę internetową, przygotować katalog produktów, a także wystawić się na targach World Packaging Exhibition Emballage w Paryżu w 2002 r. — mówi Waldemar Pawlak.

Koszt projektu netto wynosił 7 tys. EUR, przy czym wnioskowana kwota dotacji stanowiąca 60 proc. kosztów wynosiła 4,2 tys. EUR. W efekcie kwota ta została pomniejszona do 3,3 tys. EUR z uwagi na to, że we wniosku nie uwzględniona została płatność poniesiona przez Plast-Box przed podpisaniem umowy dotacji.

Program Rozwoju Przedsiębiorstw pomógł spółce również w realizacji strategii promocji na rynkach wschodnich.

— Wzięliśmy udział w targach Interlakokraska 2003. Dotacja umożliwiła nam też skorzystanie z usług doradczych, świadczonych przed targami, obejmujących projekty architektoniczne, graficzne, elektryczne, przygotowanie i wykonanie katalogu produktów oraz teczek do katalogu wyrobów — mówi Waldemar Pawlak.

Wykonawcami tego projektu była m.in. Korporacja Inicjatyw Gospodarczych w Warszawie. Całkowite koszty kwalifikowane netto projektu wyniosły 9,6 tys. EUR, a wnioskowana kwota dotacji — 5,7 tys. EUR.

Plast-Box pozytywnie ocenia doświadczenia zdobyte w trakcie korzystania z funduszy UE. Dzięki dotacjom udało się zrealizować istotne dla firmy zamierzenia.

— Ideą, która przyświeca nam podczas ubiegania się o środki UE jest promocja produktów na rynkach docelowych, w tym kreowanie wizerunku firmy na tych rynkach oraz pozyskiwanie partnerów handlowych — podsumowuje Waldemar Pawlak.