UOKiK skontroluje sprzedawców RTV/AGD

DI
opublikowano: 19-04-2013, 00:00

Regulator sprawdzi, czy oferowany na rynku sprzęt ma etykiety efektywności energetycznej. Za nieoznakowane urządzenia będą kary.

Dostawcy i dystrybutorzy sprzętu RTV i AGD mają od lutego tego roku obowiązek informowania o tym, ile energii zużywa dane urządzenie. Jeszcze w tym roku ruszą kontrole sprawdzające, czy jest on przestrzegany — podaje agencja Newseria.

— Przede wszystkim będziemy sprawdzać uwidacznianie etykiet efektywności energetycznejw placówkach handlowych, tam gdzie produkty wystawiane są na sprzedaż. W przyszłości zamierzamy również pobierać próbki do badań takich produktów, aby sprawdzić zgodność z rzeczywistością parametrów technicznych umieszczonych na etykiecie lub w karcie — zapowiada Jadwiga Gunerka, zastępczyni dyrektora Departamentu Nadzoru Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Próbki do badań, czyli sprzęt AGD i RTV, będą pobierane w sklepach, w magazynach, u dostawców i przekazywane do badań laboratoryjnych. Po przeprowadzeniubadań będą zwracane przedsiębiorcom, a jeśli ulegną zniszczeniu — jego koszt poniesie organ kontrolujący, laboratorium lub przewoźnik. UOKiK zapowiada, że jeśli dostawcy i dystrybutorzy sprzętu RTV i AGD nie dostosują się do nowych regulacji, muszą liczyć się z sankcjami.

— Etykiety są obligatoryjne i kary są obligatoryjne. A te ostatnie są dosyć wysokie, ponieważ dolny próg kary pieniężnej to co najmniej 15 tys. zł. Nie ma górnej granicy — przestrzega Jadwiga Gunerka. Etykiety mają ułatwić konsumentom odczytywanie informacji o tym, ile energii zużywają produkty. Są takie same we wszystkich krajach UE, ponieważ informacje są prezentowane za pomocą piktogramów zamiast opisu słownego. Dodano nowe klasy efektywności energetycznej: A+, A++ oraz A+++. Górna klasa — najbardziej energooszczędna, jest ciemnozielona, a najniższa (E,F lub D) — czerwona.

15 tys. zł Co najmniej taka kara grozi przedsiębiorcom za brak specjalnych etykiet na oferowanym sprzęcie AGD/ RTV. Nie ma górnej granicy.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane