Jeżeli firma planuje wprowadzenie kodu kreskowego, będzie musiała zainstalować oprogramowanie i urządzenia.
— Kody kreskowe są wykorzystywane w logistyce zewnętrznej przedsiębiorstw (zbieranie zamówień, przyjęcie towarów od dostawców, wydawanie towarów) oraz logistyce wewnętrznej (przyjęcie towarów do magazynu, kompletacja dostawy, przesunięcia towarów, inwentaryzacja). Wdrożenie systemu kodów kreskowych stanowi najczęściej „drugi etap” komputeryzacji firmy. Wykorzystywane w wielu przedsiębiorstwach zintegrowane systemy zarządzania klasy ERP posiadają „wąskie gardło” w postaci konieczności wpisywania operacji z klawiatury komputera. Równocześnie systemy te nie zawsze są przystosowane do pracy mobilnej i do wprowadzania danych przez operatorów (magazynierów, pracowników obsługujących maszyny). Urządzenia systemu kodów kreskowych udostępniają operatorom dane przechowywane w systemach ERP oraz umożliwiają wprowadzanie przez nich danych do systemu informatycznego — mówi Danuta Szlachetko, kierownik warszawskiego oddziału firmy SKK.
Zastosowanie systemu kodów kreskowych bardzo ułatwia pracę. Pozwala na zmniejszenie ilości błędów związanych z identyfikacją towarów, automatyzuje czynności, likwiduje obieg papierowych dokumentów w firmie.
— Przenośne terminale zintegrowane z czytnikami kodów kreskowych uwalniają nas od komputera — dane można wprowadzać na rampie podczas załadunku towarów, w każdym miejscu magazynu podczas kompletowania wysyłki lub w dowolnym miejscu w czasie inwentaryzacji — mówi Danuta Szlachetko.
Tagi RFID
RFID (Radio Frequency ID), czyli karty z zatopioną w nich informacją umożliwiają elektroniczną identyfikację pojazdu. Tagi RFID to urządzenia wykorzystujące fale radiowe. Zawierają zapis informacji, która może być zmieniana zgodnie z życzeniami i potrzebami klienta. Może to być numer pojazdu, data, czas itp. Dane są przekazywane do centralnego komputera.
Odczyt tagu odbywa się bez ingerencji człowieka, automatycznie, na odległość. Umieszczony na bramie czytnik odbiera informację zawartą w tagu znajdującym się gdzieś w samochodzie. A odczyt zupełnie nie angażuje osoby kierującej pojazdem.
— W Polsce znakowanie pojazdów tagami nie jest jeszcze popularne, właściwie to dopiero początek ich zastosowania. Koszt takiego identyfikatora jest dość znaczny — wynosi od kilkudziesięciu do 200 zł od sztuki, zaś jego żywotność to 4-5 lat — mówi Danuta Szlachetko, kierownik warszawskiego oddziału firmy SKK.
Opłacalność instalowania i stosowania tagów zależy od liczby informacji, które firma chce posiadać. Zdarza się, że dysponuje ona nawet niewielką flotą, ale np. przewozi drogie ładunki bądź też samochody są w ciągłym ruchu i wówczas potrzebne są informacje — kto, kiedy i gdzie przekracza bramę wjazdową.
Na przykład w Szwajcarii w Bernie otagowane są autobusy miejskie i dzięki temu kontrolowane jest ich kursowanie i punktualność.
Dzisiaj RFID jest najbardziej inteligentną technologią służącą do gromadzenia i zarządzania danymi o produkcie lub do śledzenia go w czasie przechodzenia przez poszczególne ogniwa łańcucha logistycznego. Ponieważ technologie oparte na kodzie kreskowym i RFID wymieniają dane w odmienny sposób, oba systemy są wobec siebie komplementarne. Obie technologie są wartościowe w różnych sytuacjach i często mogą być używane łącznie dla wielu różnych celów.
Globalny System Lokalizacyjny
Coraz częściej właściciele samochodów ciężarowych wyposażają pojazdy w system GPS. Robią to zarówno w celu zapewnienia swojej flocie większego bezpieczeństwa, jak i kontrolowania kierowcy.
GPS jest to system satelitarny przeznaczony do szybkiego i dokładnego wyznaczania współrzędnych geograficznych. Sygnały odbierane przez dowolny odbiornik GPS dostępne są niezależnie od warunków atmosferycznych. Każdy odbiornik GPS określa swoje położenie na podstawie czasu, jaki upłynął od wysłania sygnału przez satelitę (gdyż cały system składa się z 24 satelitów) do jego dotarcia do odbiornika. Odległości do satelitów i ich współrzędne są wystarczającymi danymi do wyznaczenia położenia odbiornika, a więc w tym przypadku także i samochodu, w którym zainstalowany został system GPS.
— Nadajnik GPS przesyła do bazy operatora monitorującego flotę informacje za pośrednictwem karty GPS. Jakie to są informacje, zależy od tego co zostało zaprogramowane. Może to być wiadomość, czy kierowca znajduje się w samochodzie, czy klapa tylna jest otwarta, czy towar jest jeszcze, czy też już został rozładowany — mówi Rafał Kozioł, product manager w firmie AutoID. Przy czym kierowca może nawet nie wiedzieć, że jest monitorowany.