US Airways zbankrutowały

Marcin Gesing
13-08-2002, 00:00

US Airways Group, jedna z największych amerykańskich linii lotniczych, ogłosiła bankructwo. Firma nie przestanie jednak istnieć, bo jej upadłość ma być okazją do restrukturyzacji.

Szósta pod względem wielkości amerykańska spółka lotnicza, US Airways, ogłosiła bankructwo. Jednocześnie grupa zwróciła się o ochronę przed wierzycielami. Wykorzystując przepisy 11 rozdziału amerykańskiego prawa upadłościowego, grupa do czasu zakończenia restrukturyzacji będzie zwolniona od spłacania zadłużenia. Zobowiązania przewoźnika są o 200 mln USD (836 mln zł) większe od aktywów grupy, których wartość przekracza 7,8 mld USD (32,6 mld zł). W ubiegłym roku US Airways zanotowały stratę na poziomie 2,1 mld USD (8,8 mld zł).

— Reorganizacja działalności i restrukturyzacja finansów spółki nie spowoduje ograniczenia świadczonych przez grupę usług — zapewnia David Siegel, prezes US Airways.

Bankructwo US Airways jest rezultatem zapaści, jaką przeżywa światowy rynek przewozów lotniczych po wydarzeniach z 11 września ubiegłego roku. W 2001 roku łączne straty ośmiu największych przewoźników przekroczyły 7 mld USD (29,3 mld zł). Po sześciu miesiącach tego roku straty linii sięgają już połowy tej kwoty.

US Airways należą do linii, które w największym stopniu ucierpiały na skutek ubiegłorocznych ataków terrorystycznych na WTC i Pentagon. Zamknięto wtedy najważniejszy dla przewoźnika port lotniczy w Waszyngtonie. W tym roku US Airways zanotował już stratę na poziomie 500 mln USD (2,1 mld zł).

Linie zamierzają zakończyć reorganizację działalności w pierwszym kwartale 2003 roku. Przewoźnik wystąpił do amerykańskich władz o udzielenie gwarancji kredytowych na kwotę 1 mld USD (4,2 mld zł). Kongres USA uruchomił po wrześniowych wydarzeniach 2001 roku program gwarancji kredytowych mający wspomóc zagrożone upadkiem linie lotnicze.

W ubiegłym miesiącu, by ratować swoją firmę, piloci US Airways zgodzili się na redukcję wynagrodzenia, co przyniesie liniom 465 mln USD (1,9 mld zł) oszczędności. Grupa chce zyskać kolejne 1,3 mld USD (5,4 mld zł) tnąc wydatki związane z zatrudnieniem i zaopatrzeniem.

Restrukturyzacją US Airways zainteresował się już fundusz Texas Pacific Group, który po jej zakończeniu chce zainwestować 200 mln USD (836 mln zł) i objąć 38 proc. akcji przewoźnika. Dziewięć lat temu fundusz przywrócił rentowność upadającym Continental Airlines, co dało mu dziesięciokrotny zwrot z inwestycji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Gesing

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / US Airways zbankrutowały