Usługi w Japonii zdecydowanie przyspieszyły

Tadeusz Satsiuk, Bloomberg
opublikowano: 2024-02-05 07:39

Styczeń okazał się udanym miesiącem dla sektor usług w Japonii. Jego rozwój był najszybszy od września 2023 r. Odnotowano ożywienie popytu, w tym zagranicznego, a słaby jen wspierał eksporterów.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opracowywany wspólnie przez S&P Global i Jibun Bank Service wskaźnik PMI dla japońskich usług podskoczył w styczniu 2024 r. do 53,1 pkt z 51,5 pkt miesiąc wcześniej, notując najwyższe tempo od pięciu miesięcy i rosnąć nieprzerwanie od 17 miesięcy.

Finalne dane okazały się przy tym dużo lepsze niż wynosił wstępny szacunek na poziome 52,7 pkt.

To pozytywna i optymistyczna informacja dla japońskiej gospodarki, która od wyjścia z pandemii choć realizuje wzrostowy scenariusz nie przechodzi go bezproblemowo.

Eksperci szczególnie podkreślają, że w styczniu zaobserwowano mocny popyt krajowy, a na dodatek pierwszy raz od pięciu miesięcy zwiększył się również popyt zagraniczny. Dla gospodarki silnie nakierowanej na eksport sygnalizować to może trwalsza poprawę i okazję do odejścia w końcu od polityki ujemnych stóp procentowych, co od pewnego czasu zapowiada Bank Japonii.

Nastroje przedsiębiorców na kolejne 12 miesięcy osiągnęły najwyższy poziom od maja.

Sektor usług w Kraju Kwitnącej Wiśni wytwarza około 70 proc. PKB.

Złożony wskaźnik PMI, obejmujący dane dotyczące działalności produkcyjnej i usługowej, wzrósł w styczniu do 51,5 pkt z 50,0 w grudniu.