USP kupuje influencerskie suplementy

opublikowano: 20-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Działające od trzech lat i szybko rosnące Health Labs Care zmienia właściciela. Od twórców popularnej w internecie marki akcje odkupuje rynkowy potentat.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czym zajmuje się firma, którą kupuje grupa USP, i jakie są szczegóły transakcji
  • jak USP rozwija się w segmencie suplementów
  • jakie ograniczenia na producentów suplementów chce nałożyć rząd

W internecie można urosnąć bardzo szybko. W 2019 r. czworo przedsiębiorców: Magdalena Górska-Warchoł, Andrzej Szlendak, Robert Ołtarzewski i Tomasz Kwaśniewski (prywatnie mąż aktorki Mai Bohosiewicz) założyło w Białymstoku spółkę Health Labs Care. Zajęli się sprzedażą suplementów diety, które mocno promowano za pośrednictwem internetowych influencerów, przede wszystkim na Instagramie. Oprócz tego zaczęli też sprzedawać kosmetyki. Biznes rozwinął się tak bardzo, że postanowił w niego zainwestować jeden z największych graczy na polskim rynku.

W tym tygodniu do UOKiK wpłynął wniosek w sprawie koncentracji złożony przez luksemburską spółkę Medvic, do której należy m.in. USP Zdrowie, jeden z trzech największych w Polsce producentów i dystrybutorów leków bez recepty oraz suplementów diety. Inwestor za nieujawnioną kwotę kupuje 75 proc. akcji Health Labs Care. Resztę ma dokupić później po cenie uzależnionej od przyszłych wyników przejmowanej spółki.

„Grupa USP jest inwestorem strategicznym w firmie Health Labs Care i podpisała umowę wstępną o przejęciu większościowych udziałów. Health Labs Care należy do grona firm, które w ostatnich latach odniosły ogromny sukces na rynku suplementów diety w Polsce – głównie w kanale e-commerce, budując jeden z największych biznesów w tej kategorii. Firma, istniejąca od 2019 r., posiada imponujący portfel ponad 50 produktów obecnych na rynku polskim i kilku rynkach w Europie Centralnej. Health Labs Care International będzie funkcjonowało w ramach Grupy USP jako niezależny biznes" - informuje USP w odpowiedzi na nasze pytania.

USP Zdrowie tylko w ubiegłym roku miało 897 mln zł przychodów (o 5 proc. więcej niż rok wcześniej) i 98,5 mln zł zysku netto (wzrost o 19 proc.). Założona na początku lat 90. przez polsko-amerykańskich inwestorów grupa na polskim rynku leków bez recepty i suplementów diety pod względem skali rywalizuje z Aflofarmem i Polpharmą, jest też regularnie jednym z największych reklamodawców.

W portfolio USP są trzy marki leków bez recepty, które pod względem sprzedaży znajdują się w rynkowej pierwszej dziesiątce: apap, ibuprom i gripex. Cała grupa działa w 12 krajach, zatrudnia ponad 1 tys. osób i ma dwa zakłady produkcyjne — we Wrocławiu wytwarza leki bez recepty, a w Szwecji suplementy diety.

Jak duże jest Health Labs Care? Tego… konkretnie nie wiadomo, bo jedyne sprawozdanie finansowe w KRS spółka złożyła za 2019 r., gdy dopiero rozkręcała działalność. Jej przedstawiciele w rozmowach z prasą w ciągu ostatniego roku deklarowali, że zatrudnienie w Health Labs Care przekroczyło 100 osób, nie wspominali jednak o dynamice przychodów.

USP na rynku suplementów diety konsekwentnie rozwija się dzięki przejęciom. Jeszcze w 2016 r. kupiło polsko-szwedzką Grupę Naturell. W 2020 r. stało się natomiast większościowym udziałowcem niemieckiej spółki Vanatari International, która pod marką Vegavero stała się znaczącym graczem w segmencie internetowej sprzedaży wegańskich suplementów diety.

Tylko w Polsce wartość rynku suplementów diety jest szacowana przez firmę badawczą PMR na około 6,5 mld zł i szybko rośnie. Jednocześnie rząd zapowiada wprowadzenie obostrzeń w możliwości reklamowania się przez branżę. Chodzi przede wszystkim o reklamy telewizyjne, w których ma być zakazane występowanie postaci ubranych w kitle lekarskie i posługujących się medycznymi atrybutami. Największe firmy w branży i organizacje zrzeszające producentów już wcześniej wprowadziły kodeksy etyczne, które zabraniały takich praktyk.

„Powszechna dostępność suplementów diety oraz wszechobecny i intensywny proces reklamowy zachęcający do ich spożywania powoduje, że są one zbyt chętnie nabywane przez konsumentów, zwłaszcza w obiegu pozaaptecznym. Nieuzasadnione i nieodpowiednie stosowanie tych produktów może powodować niekorzystne konsekwencje dla zdrowia ludzi” — czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane