Vattenfall da markę swoim spółkom

Agnieszka Berger
22-12-2005, 00:00

Elektrociepłownie Warszawskie i GZE rozpoczną 2006 rok pod marką szwedzkiego właściciela. Dostaną ją za darmo.

Od 1 stycznia polskie spółki kontrolowane przez szwedzki koncern energetyczny Vattenfall — Elektrociepłownie Warszawskie (EW) i Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny (GZE) przyjmą markę właściciela. EW zamieni się w Vattenfall Heat Poland, GZE — w Vattenfall Distribution, a GZE Kontakt, spółka handlowa GZE, przyjmie nazwę Vattenfall Sales.

W przypadku GZE zmieni się tylko marka handlowa, nazwa spółki pozostanie bez zmian. W kwietniu Vattenfall próbował przemianować gliwickiego dystrybutora, jednak głosami przedstawicieli skarbu państwa na walnym zgromadzeniu uchwała została zablokowana.

— Nie znamy przyczyn decyzji ministerstwa skarbu, ale też nie próbowaliśmy forsować naszego projektu. Uznaliśmy, że być może dobrze się stało. Ze zmianą nazwy spółki lepiej poczekać do momentu, kiedy będzie znana formuła oddzielenia operatora systemu dystrybucyjnego od firmy obrotu. Choć wydaje się to mało prawdopodobne, nie można wykluczyć, że Polska zdecyduje się na najbardziej restrykcyjną wersję, przyjętą np. przez Holandię, która nakazuje nie tylko rozdział prawny obu działalności, ale też właścicielski. Sprawa powinna się wyjaśnić w 2006 r. — mówi Piotr Kędzierski, dyrektor ds. komunikacji w Vattenfall Poland.

W przeciwieństwie do France Telekom, który pobiera od Telekomunikacji Polskiej i Centertela opłaty za korzystanie z logo i międzynarodowego brandu, Vattenfall udostępni firmom swoją markę za darmo.

W przyszłym roku Vattenfall Poland zamierza kontynuować kampanię marketingową, która stała się w Polsce głośna, bo Szwedzi jako jedyni spośród firm energetycznych szeroko promują markę, choć na razie indywidualni odbiorcy energii nie mają prawa wyboru dostawcy. Formalnie zyskają je 1 lipca 2007 r. Czas pokaże, jaka będzie praktyka.

— Wierzymy w liberalizację polskiego rynku energii. Wiążą nas przecież unijne dyrektywy. Taniej jest budować markę, kiedy konkurencja milczy. Gdy będziemy o krok od liberalizacji, wiele firm zacznie się promować i powstanie szum informacyjny — uważa Piotr Kędzierski.

Oprócz promowania marki kampania Vattenfalla ma inny cel. Według Piotr Kędzierskiego — istotniejszy.

— Chcemy uświadomić Polakom, że mogą mieć prawo wyboru dostawcy energii i w ten sposób wywołać presję klientów na rząd, by liberalizował rynek — twierdzi przedstawiciel Vattenfalla.

Na razie kampania Szwedów jest skierowana do rynkowej awangardy w 20 największych miastach Polski. W 2007 r., bezpośrednio przed liberalizacją, ma się zamienić w działania masowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Berger

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Vattenfall da markę swoim spółkom