Vectra wyda na rozwój 100 mln zł

Tomasz Siemieniec
18-01-2001, 00:00

Vectra wyda na rozwój 100 mln zł

Tylko w tym roku Grupa Telewizji Kablowej Vectra zainwestuje w rozwój minimum 100 mln zł. Około 45 mln zł pochłonie modernizacja sieci, a ponad 55 mln zł mają kosztować akwizycje kolejnych małych operatorów kablowych. Spółka świadczy już dostęp do Internetu, a w przyszłości chce również zostać operatorem telekomunikacyjnym.

Grupa Vectra, której właścicielem jest spółka cable. com (grupa BRE Banku oraz osoby fizyczne) jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się operatorem telewizji kablowej w Polsce. Spośród graczy rynkowych najszybciej zwiększa zasięg swojej sieci oraz liczbę klientów. Ma ich obecnie około 260 tys. oraz potencjalny dostęp do 500 tys. gospodarstw domowych. Do połowy tego roku liczba abonentów ma jednak zostać zwiększona do 300 tys. , a docelowo nawet do ponad 400 tys.

Kolejne akwizycje...

Szybki rozwój sieci nie byłby możliwy bez przejmowania kolejnych małych kablówek. W 2000 roku spółka wydała na ten cel 52 mln zł.

— W tym roku na pewno nie będzie gorzej. Minimalna kwota, którą chcemy przeznaczyć na akwizycje, wynosi 55 mln zł. Podkreślam — minimalna, bo wiele zależy od przebiegu negocjacji z właścicielami firm, które chcemy kupić. Obecnie interesuje nas około trzydziestu operatorów, z czterema z nich prowadzimy już zaawansowane negocjacje, które w najbliższych dniach powinny zostać zakończone — mówi Tomasz Węgrzyński, prezes Grupy Vectra.

Obecnie spółka obsługuje sieci w 52 miejscowościach. Ostatnio przejęła m.in. sieć w Świnoujściu (6 tys. abonentów), w Stargardzie Szczecińskim (7 tys.), w Siedlcach (15 tys.), w Białej Podlaskiej (ponad 8 tys. abonentów). Kupiła też firmę TVM, która dysponuje ponad 35 tys. klientów w kilkunastu miastach centralnej Polski. W lutym 2001 r. stanie się natomiast właścicielem sieci w Szczecinie i Policach, obsługującej 12 tys. klientów.

— Każda z tych transakcji może mieć nieco inny charakter. W grę wchodzi zakup sieci jako środka trwałego, przejęcie udziałów w spółce operującej daną siecią lub założenie nowej spółki, do której przedsiębiorca wnosi sieć, a Vectra w nią inwestuje — tłumaczy Tomasz Węgrzyński.

...i szybka modernizacja

Spółka nie ogranicza się jednak wyłącznie do akwizycji. Przejęte sieci wyposaża w kanał zwrotny, który umożliwia oferowanie klientom usługi dostępu do Internetu. W 2000 r. wydała na modernizację sieci 12 mln zł. Na 2001 r. zaplanowała blisko czterokrotnie wyższe inwestycje — 45 mln zł.

— Każda z naszych sieci jest unowocześniana, aby można do niej wprowadzić usługi multimedialne. Na razie jest to dostęp do Internetu, a w przyszłości będą to również usługi dodane, a także telefoniczne — wyjaśnia prezes Węgrzyński.

Vectra ma obecnie około 1 tys. klientów korzystających z dostępu do Internetu (stała miesięczna opłata wynosi maksymalnie 100 zł). W drugim kwartale 2001 roku ta liczba ma wzrosnąć do 3 tys. Docelowo z tej usługi ma skorzystać około jednej czwartej klientów Vectry, a więc za cztery lata może to być nawet 100 tys. gospodarstw domowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Siemieniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Vectra wyda na rozwój 100 mln zł