Ponad 700 przedstawicieli sektora budowlanego – architektów, deweloperów, wykonawców, partnerów handlowych oraz reprezentantów mediów – uczestniczyło w jubileuszowym spotkaniu VELUX Polska, które odbyło się 21 listopada w hotelu Narvil w Serocku i stało się nie tylko okazją do świętowania, ale i platformą do rozmów o przyszłości branży budowlanej.
Polska, w której pracuje piąta część personelu globalnego holdingu VKR, ma dla tej firmy strategiczne znaczenie – tu znajduje się 5 zakładów produkcyjnych Grupy VELUX (dwa w Gnieźnie, po jednym w Namysłowie, Wędkowach koło Tczewa i Starym Laskowcu) i warszawskie centrum usług wspólnych.
– Grupa VELUX w Polsce i spółki siostrzane, należące do Holdingu VKR, zatrudniają obecnie prawie 3,6 tys. pracowników, oferują im stabilne miejsca pracy i możliwości rozwoju zawodowego. 20 proc. personelu całego holdingu na świecie to Polacy. Firma stawia na transparentne relacje z pracownikami oraz inwestuje w ich rozwój poprzez programy szkoleniowe, rozwój kariery oraz inicjatywy promujące równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – powiedział Przemysław Pokorski, dyrektor zarządzający VELUX Polska i Kraje Bałtyckie.
– Z Polski eksportujemy nie tylko nasze produkty na cały świat, ale także wiedzę i innowacje – podkreślił Anders Dam Vestergaard, Executive Vice President Grupy VELUX.
– Innowacje są wpisane w nasze DNA. Od lat staramy się nie tylko spełniać oczekiwania klientów, ale także je wyprzedzać, dostarczając produkty, które zmieniają sposób, w jaki funkcjonuje rynek – dodał Przemysław Pokorski.
Producent i innowator
Nazwa Velux jest kombinacją dwóch łacińskich słów – VE (ventilitas, wentylacja) i LUX (światło). Na globalnym rynku przedsiębiorstwo działa od 1941 r., specjalizuje się w produkcji okien dachowych, świetlików, okien do płaskiego dachu, a także rolet i żaluzji, systemów inteligentnego domu i produktów montażowych przeznaczonych do instalacji okien dachowych. Działalność w Polsce rozpoczęło w 1990 r. od sprzedaży pierwszych okien dachowych, a w 1998 r. ruszyła produkcja w fabryce w Gnieźnie.
– W latach 90., kiedy poddasza kojarzyły się jedynie z niewykorzystaną powierzchnią i służyły jako schowki, marka VELUX zaczęła budować rynek okien dachowych. Szybko udowodniliśmy, że strychy mogą być przestrzeniami pełnymi światła i świeżego powietrza, zdrowszymi i bardziej energooszczędnymi. Wprowadzając nieznane dotąd rozwiązania, wyznaczyliśmy nowe standardy i trendy, które zainspirowały innych producentów. Dzięki przełomowym rozwiązaniom firma stała się wzorem w branży, umacniając się na pozycji lidera rynku – mówił Przemysław Pokorski.
VELUX stał się twórcą kategorii produktowej „stolarka okienna”. W tym zakresie firma ta wprowadzała na polski rynek tak innowacyjne produkty jak okna dachowe, rolety wewnętrzne i zewnętrzne, a także rozwiązania montażowe i inteligentnego domu. W ciągu ponad trzech dekad działalności w Polsce wyznaczała standardy i trendy w branży stolarki budowalnej, nieustannie poszerzała swój asortyment i potencjał produkcyjny. Produkty i innowacje wywodzące się z zakładów VELUX stały się wzorem, także dla innych producentów.
Modernizacja i dobrostan
Od 35 lat firma VELUX inwestuje w rozwój swojej infrastruktury, technologii i działalności na terenie Polski. Tylko w latach 2022-2023 Grupa zainwestowała w Polsce 235 mln zł. Firma płaci swoje podatki w Polsce, wnosząc wkład do budżetu państwa i promując zasady transparentności finansowej. W 2024 r. Grupa zasiliła budżet państwa kwotą 16,6 mln zł podatku CIT. Dzięki inwestycjom Grupa VELUX zintegrowała się z polską gospodarką i stała się promotorem rozwoju lokalnych społeczności.
– Jesteśmy dumni, że nasza działalność w Polsce wspiera rozwój gospodarczy kraju. Uważamy, że przejrzystość finansowa to podstawa odpowiedzialnej i właściwej kontrybucji w rozwój kraju, w którym prowadzi się działalność biznesową – przyznaje Przemysław Pokorski.
Podczas jubileuszowego spotkania Grupy VELUX przedstawiciele branży budowlanej, administracji publicznej i stowarzyszeń branżowych debatowali o przyszłości sektora budowlanego w Polsce. Wskazywali na potrzebę termomodernizacji, ale i tworzenia w budynkach przestrzeni przyjaznych zdrowiu. Niedoświetlenie, wilgoć i pleśń w budynkach to wciąż problem, który dotyka jednego na czterech Polaków.
– Coraz większą rolę w budownictwie odgrywa modernizacja już istniejących budynków. Idzie nie tylko o podciągnięcie ich do wyższych standardów energetycznych i współczesnych potrzeb, ale też o poprawę komfortu przebywania w nich – stwierdził Krisztián Mészáros, Senior Vice President VELUX na region Europy Środkowo-Wschodniej.
Zarząd Grupy VELUX zapowiedział na 2026 r. nowości produktowe pod hasłem „Świat bezkompromisowych wyborów”.
– Skupiliśmy się na czterech filarach: widoku, izolacyjności, komforcie i dostępności. Naszym celem jest dostarczenie większej ilości światła na polskie poddasza, a także stworzenie rozwiązań, które będą dostępne dla każdego użytkownika. Nie chcemy stawiać go przed dylematem wybierania między jakością a ceną – zaznaczył Przemysław Pokorski.
Modelowe przedsiębiorstwo
Grupa VELUX działa zgodnie z ideą Modelowego Przedsiębiorstwa (Model Company), sformułowaną przez Villuma Kanna Rasmussena (1909-1993), założyciela holdingu. Biznes to, zgodnie z tą koncepcją, coś więcej niż tylko generowanie zysków, a sukces finansowy powinien iść w parze z tworzeniem wartości dla ludzi i otoczenia.
Sama struktura własnościowa Grupy VELUX jest wyjątkowa. Firma należy do VKR Holding A/S, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielami są rodzina Kann Rasmussen i organizacje non-profit – Fundacja Villum, powołane do działania w latach 70. XX w.
Zyski generowane przez Grupę VELUX (po pokryciu kosztów operacyjnych, podatków i niezbędnych inwestycji w rozwój firmy) są kierowane do Fundacji Villum w formie dywidend. Następnie są przeznaczane na szeroki zakres działań charytatywnych i naukowych.
Fundacje te wspierają organizacje pozarządowe i aktywnie angażują się społecznie, zwłaszcza w inicjatywy wspierające rozwój edukacji, ochronę środowiska i pomoc najbardziej potrzebującym – w Polsce finansują realizacje projektów nakierowanych na walkę z wykluczeniem społecznym i wyrównywaniem szans edukacyjnych.
W ciągu ostatnich dwóch dekad Fundacja Villum przyznała 33 organizacjom w Polsce granty o łącznej wartości 176 mln zł, co czyni je jednymi z liderów w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu w naszym kraju. Środki te zostały przeznaczone na realizację 43 projektów społecznych.
– Podstawą działalności naszej firmy jest odpowiedzialne podejście do wszystkich interesariuszy. Czujemy, że jako lider mamy do odegrania ogromną rolę w społeczeństwie. Chcemy dać od siebie coś więcej – naszym pracownikom, polskiej gospodarce, lokalnej społeczności, po prostu nam wszystkim – podkreśla Przemysław Pokorski.
VELUX to od ponad 80 lat światowy lider w produkcji okien dachowych. Dostarcza swoje produkty do 37 krajów w całym świecie. Działająca w Polsce Grupa VELUX należy do duńskiej spółki VKR Holding A/S, ale jest własnością rodziny założyciela i organizacji non-profit (FUNDACJA Villum). W Polsce Grupa VELUX i spółki siostrzane są największym producentem i eksporterem okien dachowych, zatrudnia ponad 3,5 tys. pracowników, z czego większość w 5 nowoczesnych zakładach produkcyjnych. Firma aktywnie inwestuje w rozwój i modernizację swoich fabryk w Polsce, a także angażuje się w działalność społeczną.
Partnerem publikacji jest Grupa VELUX
