Volkswagen wyda 900 mln EUR na baterie

opublikowano: 23-06-2019, 22:00

Niemiecki producent aut zabezpiecza sobie elektromobilną przyszłość. We współpracy z firmą Northvolt zbuduje fabrykę akumulatorów.

Volkswagen zawiązał porozumienie ze szwedzkim producentem akumulatorów, spółką Northvolt. Zgodnie z nim zamierza przeznaczyć 900 mln EUR na zwiększenie w Europie produkcji baterii do samochodów. Część tej kwoty zostanie zainwestowana bezpośrednio w Northvolt (Volkswagen otrzyma w zamian 20 proc. udziałów i miejsce w radzie nadzorczej), a część będzie przeznaczona na powołanie nowej spółki joint venture. Podmiot, w którym każda ze stron obejmie po połowie udziałów, ma rozpocząć działalność w ciągu roku i zająć się budową nowej fabryki wytwarzającej baterie o łącznej pojemności 16 GWh rocznie. Przewiduje się, że rozpoczęcie budowy nastąpi najwcześniej w 2020 r. w Dolnej Saksonii. Na przełomie lat 2023 i 2024 ma ruszyć produkcja akumulatorów na potrzeby Volkswagena. Zgodnie ze strategią od 2025 r. tylko w Europie koncern będzie potrzebował akumulatorów o łącznej pojemności ponad 150 GWh rocznie.

Northvolt to europejski producent akumulatorów. Firma buduje teraz w Szwecji pilotażową linię do ich produkcji oraz fabrykę o początkowej wydajności 16 GWh. Działa również w Polsce. Należący do niej zakład produkcji modułów do baterii w Gdańsku ma rozpocząć działalność jeszcze w 2019 r. Początkowe moce produkcyjne mają wynieść 10 tys. modułów rocznie. W Polsce inwestycji w budowę napędów do aut elektrycznych jest więcej. Koreański LG Chem ma w Kobierzycach pod Wrocławiem największy zakład w Europie. Jego moce wynoszą ok. 10 GWh, ale firma chce je zwiększyć siedmiokrotnie. LG Chem zamierza też zbudować drugą fabrykę — w okolicach Opola lub Łodzi. Daimler, który w Jaworze buduje zakład silników, postawi obok fabrykę montażu baterii za 200 mln EUR. W Nysie fabrykę katod do akumulatorów do e-aut stawia belgijski Umicore, który wyda 660 mln EUR. Koreański SK Innovation zainwestuje 335 mln EUR w fabrykę separatorów wykorzystywanych do baterii do e-aut. Kilka miesięcy temu firma Lithium Werks, której prezesem jest Kees Koolen, założyciel słynnego booking.com, podała, że rozważa Polskę jako lokalizację pierwszej wytwórni baterii o mocach 8 GWh.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy