Volvo oddało Scanii pozycję lidera rynku

Paweł Janas
24-11-2000, 00:00

Volvo oddało Scanii pozycję lidera rynku

Sprzedaż największych ciężarowek wzrosła o 1,1 proc.

Do listopada na polskim rynku sprzedano niewiele ponad 3 tys. samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 16 ton. Po wielu latach dominacji Volvo Trucks w tym segmencie na pierwsze miejsce wysunęła się Scania.

Po dziesięciu miesiącach dealerzy sprzedali 3,02 tys. samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 16 ton. To chyba jedyny segment motoryzacyjnego rynku, który może się pochwalić wzrostem.

W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, klienci kupili o 1,1 proc. więcej tego typu aut.

Zmiana w czołówce

Nasilająca się od kilku miesięcy rywalizacja między producentami i importerami największych samochodów ciężarowych doprowadziła do zmiany lidera. Zajmująca od kilku lat nieprzerwanie pierwszą pozycję firma Volvo Trucks ustąpiła miejsca Scanii. Już na koniec września firma ta sprzedała o kilkanaście sztuk pojazdów więcej niż Volvo Trucks. Pod koniec października okazało się, że przewaga Scanii jest już znacząca. Firma ta znalazła nabywców dla 644 pojazdów, podczas gdy Volvo dla 603.

Według Piotra Ziemnickiego, dyrektora ds. sprzedaży Volvo Trucks, jest to tylko chwilowe wahnięcie, a jeden udany kontrakt może oznaczać powrót Volvo na pierwsze miejsce w segmencie najlepiej sprzedających się najcięższych ciężarówek. Przyznaje jednak, że prawdopodobnie nie nastąpi to w tym roku.

— Jednocześnie, jeśli spojrzeć na wyniki sprzedaży wszystkich pojazdów ciężarowych powyżej dziesięciu ton, Volvo jest nadal liderem na polskim rynku — przekonuje Piotr Ziemnicki.

Piotr Wysocki z Volvo Trucks, dodaje, że sieć dealersko-serwisowa jest obecnie modernizowana i restrukturyzowana.

Przypomina, że już rok temu jeden z ośmiu dealerów — ze względu na nie najlepsze wyniki — dostał wypowiedzenie umowy, a punkt dealerski w Krakowie przejęła bezpośrednio firma Volvo Trucks. Podobna sytuacja miała miejsce kilka miesięcy temu w Gdyni. Niewykluczone są kolejne zmiany, jeśli okazałoby się, że wyniki uzyskiwane przez któregoś z dealerów są niezadowalające. Konkretnych planów w tej kwestii na razie jednak nie ma.

Eksploatacja dzieli

Jacek Łoziński ze Scania Polska twierdzi, że na sukcesy firmy złożyły się przede wszystkim dobrze rozwinięta sieć serwisowa oraz niższe od konkurencji koszty eksploatacji pojazdów. Zwraca przy tym uwagę na atrakcyjne — jego zdaniem — warunki kontraktów serwisowo-naprawczych, które pozwalają użytkownikowi Scanii zaplanować wydatki na eksploatację i naprawy samochodu, a szwedzka firma bierze na siebie obowiązek zadbania o dokonanie terminowego przeglądu pojazdu.

Według Piotra Wysockiego, nie można tylko tym tłumaczyć lepszych wyników Scanii, bo Volvo od wielu lat podpisuje podobne umowy z użytkownikami pojazdów ciężarowych.

— Umowy serwisowe mogą stymulować wielkość sprzedaży, ale nie determinują jej wielkości — twierdzi Piotr Wysocki.

Czarnowidztwo

Zdaniem Piotra Ziemnickiego, sprzedaż pojazdów ciężarowych o masie powyżej 16 ton będzie w 2000 r. podobna do ubiegłorocznej, kiedy wyniosła 3,59 tys. sztuk.

— Nie są to wyniki zadowalające. Sprzedaż utrudniają: wysoki koszt kredytu, drogie paliwo i ogólne hamowanie gospodarki — podkreśla Piotr Ziemnicki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Volvo oddało Scanii pozycję lidera rynku