Kolejne wieści o inwestycji, jakiej w Polsce dawno nie było. Fabrykę aut za 1 mld EUR, w której ma pracować 3 tys. osób, chce zbudować Volkswagen (VW), o czym „PB” informował we wtorek. Dzień później Reuters podał, że chodzi o produkcję vanów Crafter. „PB” ustalił, że transakcję obsługuje Jones Lang LaSalle, a trzy lokalizacje, które walczą o gigantyczny projekt, to Oleśnica pod Wrocławiem, Września pod Poznaniem oraz Stargard Szczeciński.

— Faktycznie prowadzimy ten proces, ale go nie komentujemy — mówi Tomasz Olszewski, szef działu przemysłowego w Europie Środkowej i Wschodniej Jones Lang LaSalle.
Plusy i minusy
Z informacji „PB” wynika, że z sześciu działek o powierzchni 300-350 ha z bocznicą kolejową największe szanse na inwestycję mają trzy. To tereny, na których kiedyś były zlokalizowane lotniska. Nie są to grunty rolne, co znacznie skraca drogę do rozpoczęcia inwestycji. Jednak do zrobienia jest bardzo dużo. Plan zagospodarowania, decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę — budowa fabryki może ruszyć najwcześniej za rok. Pod warunkiem, że uda się szybko kupić tereny. O ile w przypadku Oleśnicy sprawa jest prosta, bo cały teren należał do niedawna do gminy, a teraz jest w rękach starostwa powiatowego, to w przypadku terenów w Stargardzie Szczecińskim i Wrześni część terenów należy do osób prywatnych. We Wrześni jest to kilkadziesiąt hektarów. Grunty należące np. do Agencji Nieruchomości Rolnych inwestor może kupić po cenie rynkowej. Jest też możliwość przekazania ich przez państwo po niższej cenie. Różnica w cenie stanowi pomoc publiczną, która w przypadku tej gigantycznej inwestycji może wynieść 1 mld zł. Z terenami prywatnymi jest jeszcze taki kłopot, że ich właściciele żądają kilkunastokrotnie wyższej ceny. We Wrześni jest dodatkowy problem: teren przecina droga wojewódzka. W przypadku wszystkich trzech działek współdziałać będą musiały władze gminne, powiatowe, wojewódzkie, dostawcy mediów, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, a także Ministerstwo Gospodarki. Oferta pomocy publicznej dla VW będzie zależała od tego, na którą działkę się zdecyduje.
Pożegnanie z Daimlerem
Firmie bardzo zależy na czasie. Od 2005 r. konkurencyjny Daimler produkował model Craftera w Niemczech. Platforma produkcyjna tego samochodu jest identyczna z wykorzystywaną przy produkcji Sprintera (Mercedes-Benz). We wrześniu Daimler poinformował, że pod koniec 2016 r. przestanie produkować VW i skoncentruje się na nowej generacji Sprintera. VW ma już w Polsce kilka fabryk. W Poznaniu produkuje modele Caddy 3 i VW TP. W Polkowicach VW Motor Polska produkuje silniki.