W jakim kierunku będzie rozwijać się branża TSL?

Marcin Bołtryk
13-03-2003, 00:00

Poziom usług oferowanych przez działające na terenie Polski firmy, bez względu na pochodzenie kapitału jest zbliżony do Unii Europejskiej. Niektórzy operatorzy nawet ten poziom przekraczają.

Weźmy przykładowo dostawy w 24 godziny. W praktyce oznacza to dostarczenie towaru od momentu otrzymania zlecenia do ostatecznego odbiorcy w ciągu doby. W Polsce większość dużych firm logistycznych wykazuje 95-97-proc. skuteczność w realizacji takiego zlecenia, przy utrzymaniu zakresu geograficznego jednego kraju. W krajach Unii Europejskiej na ogół firmy ustalają ten wskaźnik na poziomie nieco ponad 90 proc.

Dynamiczny rozwój branży TSL w Polsce i na świecie może w przyszłości przyczynić się do dużego stopnia standaryzacji prostych usług (np. przewóz towaru). Jednak usługa logistyczna, polegająca na przykład na doradztwie – identyfikacji procesów u klienta z punktu widzenia zarządzania logistycznego, a następnie integracji ich z procesami operatora — będzie już usługą złożoną, mało podatną na standaryzację. Sądzę, że w przyszłości firmy logistyczne będą konkurowały wiedzą, innowacyjnością, etyką i szybkością wprowadzania zmian, czyli w dużym stopniu kulturą przedsiębiorstwa.

Zasadniczym elementem tej kultury jest przestrzeganie zasad etycznych, których podstawą jest uczciwość, rzetelność, wiarygodność w kontaktach ze wszystkimi interesariuszami (m.in. klientami, dostawcami, udziałowcami, pracownikami, lokalnymi społecznościami, administracją, mediami, naukowcami i studentami). W dużym stopniu wiąże się to z reputacją. Wartość reputacji ma obecnie tendencję rosnącą i często znacznie przekracza wartość aktywów przedsiębiorstwa. Warto więc powyższe wartości wbudować w kulturę przedsiębiorstwa i konsekwentnie je przestrzegać, w przypadku ich łamania wyraźnie określić zasady postępowania. Spedpol już od 2000 r. posiada Zasady Etyczne, które zostały wypracowane przez wszystkich pracowników, również z udziałem przewoźników.

Janusz Górski

prezes Spedpolu

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / W jakim kierunku będzie rozwijać się branża TSL?