W KOMORNIKACH BĘDZIE TERMINAL POCZTOWY

Marek Loos
25-10-2000, 00:00

W KOMORNIKACH BĘDZIE TERMINAL POCZTOWY

W przetargu na wykonanie inwestycji startuje m.in. poznański Budolex

ZMIANY: Nasz okręg jest w fazie restrukturyzacji. Tworzymy nowe oddziały, przekształcamy niektóre urzędy pocztowe w agencje. Postępuje również centralizacja wiejskiej służby doręczeń w siedzibach gmin — mówi Tadeusz Trawczyński, dyrektor Okręgu Poczty w Poznaniu. fot. MK

W przyszłym roku w Komornikach koło Poznania rozpocznie się budowa pierwszego w Polsce terminalu pocztowego. Pieniądze na inwestycję będą pochodziły ze środków Centralnego Zarządu Poczty Polskiej i częściowo z zysków Dyrekcji Okręgu Poczty w Poznaniu. Cały projekt jest jeszcze we wstępnej fazie. Na razie wiadomo tylko, że pochłonie kilkaset milionów złotych.

Oferty przdsiębiorstw, które zgłosiły się do przetargu na wykonanie terminalu pocztowego w Komornikach, zostały już otwarte i są analizowane w Urzędzie Zamówień Publicznych. Jedną z firm biorących udział w przetargu jest Budolex, poznańska firma budowlana. Nie wiadomo jeszcze, kiedy ostatecznie zostanie wyłoniony wykonawca. Już teraz jednak gmina Komorniki zarobiła 752 tys. zł na sprzedaży Poczcie Polskiej 16 ha gminnych gruntów pod budowę terminalu.

— Do nowego terminalu będą zwożone przesyłki z obszaru byłego województwa poznańskiego, a następnie sortowane i rozdysponowywane. Tego typu centralne terminale usprawniają działanie poczty i w znacznym stopniu przyspieszają dostarczanie przesyłek do adresatów — mówi Tadeusz Trawczyński, dyrektor Okręgu Poczty w Poznaniu.

Poczta Polska planuje budowę kolejnych tego typu terminali w innych dużych miastach. Jest to jeden z elementów strategii restrukturyzacji całego przedsiębiorstwa.

Bez pomocy PKP

Terminal przejmie część zadań Urzędu Przewozu Poczty — Poznań 2, znajdującego się przy dworcu kolejowym w Poznaniu. Obecnie urząd ten korzysta w dużym stopniu z usług Polskich Kolei Państwowych.

— Stopniowo staramy się rezygnować z przewozów kolejowych, gdyż PKP likwiduje wiele linii. Kiedyś wagony pocztowe dowoziły przesyłki również do małych miejscowości, do których pociągi już nie docierają. Dlatego będą trafiały one do terminalu transportem samochodowym i w ten sam sposób będą dostarczane do urzędów pocztowych — tłumaczy Jerzy Sygidus, rzecznik prasowy Dyrekcji Okręgu Poczty w Poznaniu.

Europejska konkurencja

Okręg Poczty w Poznaniu, obejmujący swym zasięgiem województwa: wielkopolskie i lubuskie, ma zamknąć 2000 rok zyskiem wysokości 100 mln zł. Jest to jeden z dwóch okręgów Poczty Polskiej (oprócz warszawskiego) przynoszący zyski.

Tadeusz Trawczyński zauważa, że za cztery, pięć lat będzie w Europie funkcjonowało co najwyżej pięciu operatorów pocztowych. Do tego czasu trwała ostra konkurencja o to, kto pozostanie na rynku.

— Elementem tej konkurencji, oprócz takich inwestycji jak podpoznański terminal, jest także dostosowywanie przepisów, na podstawie których funkcjonuje Poczta Polska, do norm obowiązujących w Unii Europejskiej — mówi Tadeusz Trawczyński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Loos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / W KOMORNIKACH BĘDZIE TERMINAL POCZTOWY