Czytasz dzięki

W sklepach zrobiło się drożej

opublikowano: 07-09-2020, 22:00

Potaniały słodycze, ale znacznie podrożało mięso, wędliny czy ryby. W sierpniu podstawowe zakupy w marketach były o 1 proc. droższe niż w lipcu.

W sklepach spożywczych taniej już było. Dwa pierwsze miesiące wakacyjne w tym roku przyniosły w sieciach handlowych falę niskich cen, a za podstawowe produkty trzeba było zapłacić najmniej od końcówki ubiegłego roku, gdy markety prześcigały się w świątecznych promocjach. W sierpniu natomiast zrobiło się drożej. Firma ASM SFA, która co miesiąc bada ceny 40 podstawowych produktów w największych sieciach handlowych w Polsce (patrz ramka), podaje, że w ostatnim miesiącu średnia cena podstawowego koszyka zakupowego wzrosła o 1 proc. w porównaniu z lipcem.

— Sierpień zwyczajowo przynosi wzrosty cen niektórych artykułów w sklepach — można to powiązać z powrotem z wakacji i wzmożonymi przygotowaniami do szkół i do pracy. Wracamy do gotowania i przebywania w domach, więc popyt na produkty szybkozbywalne codziennego użytku wzrasta — a co za tym idzie, rosną i ich ceny. Poza tym dane opublikowane przez GUS wykazały w sierpniu podwyżkę cen paliw, co ma bezpośrednie przełożenie na koszty transportu i towarów w sklepach — tłumaczy Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Ceny w sklepach były w sierpniu wyższe niż w lipcu, ale niższe niż rok wcześniej o tej samej porze. W porównaniu do sierpnia ubiegłego roku drożej musieliśmy płacić za zakupy w czterech kategoriach. Najbardziej, bo o ponad 6 proc., podrożały mięso, wędliny i ryby, a prawie 4 proc. droższe były mrożonki. W mniejszym stopniu wzrosły również ceny nabiału oraz chemii domowej i kosmetyków. Nieznacznie tańszy był alkohol oraz dodatki i napoje, podczas gdy o ponad 2 proc. potaniały produkty tłuszczowe i sypkie, a aż o 7,1 proc. badane przez ASM słodycze. W rezultacie cały koszyk był tańszy o 0,8 proc. niż rok wcześniej.

Większych przetasowań w zestawieniu nie było, choć zmieniły się sieci na początku i końcu tabeli. W lipcu najdroższe wśród stacjonarnych sieci było Makro, którew sierpniu ścięło jednak ceny o 5 proc. (najmocniej wśród badanych sieci) i znalazło się dzięki temu w środku stawki, natomiast tytuł najtańszej sieci regularnie wygrywającemu pod tym względem Auchanowi odebrała w ostatnim miesiącu Biedronka.

Sprawdzanie koszyka

Raport „Koszyk zakupowy ASM SFA”, przygotowany przez specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu ASM Sales Force Agency, opiera się na comiesięcznym porównaniu cen 40 często wybieranych przez Polaków markowych produktów w 10 kategoriach: chemia domowa wraz z kosmetykami, dodatki w rodzaju keczupu, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, artykuły sypkie (np. zupki instant i czipsy), a także mięso, wędliny i ryby. Ceny sprawdzane są w pięciu placówkach każdej sieci w 12 miastach: Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Bydgoszczy, Białymstoku, Opolu i Jeleniej Górze. W przypadku Lidla w lipcu część artykułów była niedostępna w związku z tzw. ofertą in-out, dlatego w tych przypadkach uwzględniono ceny z czerwca. Z kolei w przypadku Biedronki część produktów oferowano w opakowaniach o innej gramaturze niż u konkurencji, ceny zostały więc odpowiednio przeliczone.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane