W świat dla przełamania stagnacji

Dorota Zawiślińska
06-12-2017, 22:00

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozwinąć skrzydła za granicą, powinni najpierw opracować długofalową strategię ekspansji.

Polskie firmy coraz śmielej zaznaczają swoją obecność na zagranicznych rynkach. Niemniej nadal rozpoczęcie ekspansji to dla wielu przedstawicieli biznesu wyzwanie. Powinno ją poprzedzić przygotowanie długookresowej strategii. Warto, aby uwzględniała badanie docelowego rynku, działania marketingowe i sprzedażowe, a także analizę opłacalności eksportu. Zagraniczna ekspansja nie jest przy tym „zarezerwowana” wyłącznie dla firm pnących się w górę. Wojciech Kryński, współwłaściciel firmy doradczej Ground Frost, podkreśla, że przedsiębiorstwa wchodzą na obce rynki nie tylko wtedy, kiedy dobrze prosperują i stawiają na dalszy wzrost przychodów. Jak mówi, eksport może być również remedium na ich stagnację. — Poza aspektami czysto finansowymi internacjonalizacja biznesu to szansa na budowanie sieci cennych kontaktów handlowych, czerpanie nowej wiedzy na temat danej branży, rozwój kompetencji pracowników czy okazja do promocji polskich brandów na arenie międzynarodowej.

Poszerzanie działalności o kolejne rynki to również budowanie przewagi konkurencyjnej firmy i starania o większą grupę odbiorców — przekonuje Wojciech Kryński. Warto, aby firma postawiła na takie kraje, w których ma już kontakty i partnerstwa handlowe.

— Przedsiębiorca wchodzący na rynki zagraniczne zaczyna praktycznie od zera, zwykle z nieznaną nikomu marką. Musi liczyć się z potrzebą zwiększenia nakładów finansowych i kadr. Dlatego podczas prac nad strategią ekspansji powinien zakładać nie optymistyczne, lecz realne scenariusze rozwoju — konkluduje Wojciech Kryński. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / W świat dla przełamania stagnacji