W trosce o wzrost w regionie

Jan Niewinowski
opublikowano: 2005-08-08 00:00

Fundusz ma na celu zwiększenie efektywności i podniesienie konkurencyjności firm na rynku regionalnym.

Fundusze z tego programu przeznaczone są na urządzenia, maszyny, sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Firmy mogą uzyskać zwrot części kosztów poniesionych na wymianę sprzętu związanego z główną działalnością produkcyjną i usługową firmy.

W przypadku tej dotacji wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek. Ważne jednak, aby suma dofinansowania z wszystkich nie przekroczyła maksymalnej kwoty dofinansowania. Maksymalny pułap dopłat wynosi 50 proc., pozostałe koszty trzeba ponieść z własnych funduszy. Jeżeli przedsiębiorca nie dysponuje odpowiednim zapleczem finansowym do realizacji projektu, może skorzystać z pożyczki z funduszu działającego w ramach Krajowego Systemu Usług lub z kredytu bankowego.

Ograniczenia

Wartość pojedynczego zakupu nie może być większa niż 30 tys. euro. Ograniczenie to wynika z przepisów unijnych. Przedsiębiorcy mieli z nim do czynienia już w poprzedniej edycji — Phare 2002.

Szczególne zasady obowiązują również w przypadku, gdy pojedynczy zakup ma wartość większą niż 5 tys. euro. Wybór dostawcy takiego produktu musi być poprzedzony tzw. konkursem ofert. Przedsiębiorca musi postarać się zdobyć co najmniej trzy aktualne oferty przygotowane przez potencjalnych dostawców. Spośród nich wybiera najkorzystniejszą pod względem stosunku jakości do ceny. Uzasadnienie wyboru dostawcy musi być załączone do raportu technicznego z realizacji projektu.

Należy pamiętać, że korzystając z dofinansowania z funduszu dotacji inwestycyjnej np. na zakup maszyn, należy wybierać sprzęt pochodzący z Unii Europejskiej, krajów objętych programem Phare bądź z Turcji, ponieważ jedynie na urządzenia z tych krajów przyznawane są pieniądze.

Środki transportu

Przedsiębiorcy korzystający z FDI mogą się starać o dofinansowanie zakupu nowych środków transportu lub nowego wyposażenia transportowego. Jest jednak jeden warunek — usługi transportowe nie mogą być głównym przedmiotem działalności firmy. Ograniczenie to wydaje się paradoksalne — obowiązuje jednak we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Sektor transportowy jest w całej Europie bardzo rozwinięty, konkurencja jest bardzo silna, a działalność prowadzi się na skalę ponadnarodową. Z tych powodów Komisja Europejska postanowiła wykluczyć branżę transportową z możliwości uzyskania dofinansowania pojazdów. Firmy takie mogą jednak otrzymać dotację na inne środki trwałe czy też oprogramowanie.