ZUS pracuje nad tym, aby od drugiego kwartału uruchomić dziesięć centrów obsługi wniosków o ulgę.
ZUS zamierza podnieść jakość świadczonych usług oraz zapewnić większą jednolitość decyzji w sprawach dotyczących m.in. rozkładania na raty należności z tytułu składek oraz odraczania terminu ich płatności. W tym celu od II kw. uruchomi 10 centrów obsługi wniosków o ulgę (CUL). Bez zmian pozostanie możliwość składania wniosku o ulgę w każdej placówce ZUS. Wniosek zostanie przesłany do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który będzie odpowiedzialny za kontakt z klientem, zebranie dokumentacji i przekazanie sprawy do merytorycznego rozpatrzenia przez CUL.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
ZUS pracuje nad tym, aby od drugiego kwartału uruchomić dziesięć centrów obsługi wniosków o ulgę.
ZUS zamierza podnieść jakość świadczonych usług oraz zapewnić większą jednolitość decyzji w sprawach dotyczących m.in. rozkładania na raty należności z tytułu składek oraz odraczania terminu ich płatności. W tym celu od II kw. uruchomi 10 centrów obsługi wniosków o ulgę (CUL). Bez zmian pozostanie możliwość składania wniosku o ulgę w każdej placówce ZUS. Wniosek zostanie przesłany do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który będzie odpowiedzialny za kontakt z klientem, zebranie dokumentacji i przekazanie sprawy do merytorycznego rozpatrzenia przez CUL.
Wnioski będą rozpatrywane przez pracowników CUL, którzy nie będą mieli kontaktu z wnioskodawcą, co zapewni obiektywność rozstrzygnięć i ograniczy ryzyko potencjalnych nadużyć.
Ulga w postaci odroczenia terminu płatności lub rozłożenia zadłużenia na raty pozwala płatnikowi spłacić należności z tytułu składek, zarówno na własne ubezpieczenia, jak też innych osób ubezpieczonych, na dogodnych warunkach ustalonych z ZUS.
W ramach umowy o rozłożenie na raty spłaty należności z tytułu składek ZUS zobowiązuje się m.in. do zawieszenia postępowania egzekucyjnego w stosunku do należności objętych tym postępowaniem oraz do niewszczynania nowego postępowania.
Począwszy od następnego dnia po dniu złożenia wniosku o udzielenie ulgi nie nalicza się odsetek za zwłokę od rozłożonych na raty należności. Zamiast odsetek naliczana jest opłata prolongacyjna. Jej stawka wynosi 50 proc. stawki za zwłokę obowiązującej w dniu zawarcia umowy. Wysokość opłaty zależy od czasu spłaty zadłużenia — jest naliczana do każdej raty oddzielnie, za okres od dnia następnego po dniu złożenia wniosku o ulgę do dnia płatności danej raty. Zatem im dłuższy okres spłaty, tym opłata jest wyższa.
ZUS zwraca uwagę, że tzw. tarcza antykryzysowa wprowadziła udogodnienia, zgodnie z którymi w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności z tytułu składek należnych za okres od 1 stycznia 2020 r. nie nalicza się opłaty prolongacyjnej. Ważne jest, aby wniosek o ulgę był złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. W trakcie realizacji umowy płatnik może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu.
Zakład zachęca osoby zainteresowane odroczeniem lub rozłożeniem zadłużenia na raty do umówienia się na spotkanie z doradcą ds. ulg i umorzeń m.in. w formie e-wizyty. Doradca pomoże w załatwieniu formalności oraz ćustaleniu odpowiedniej formy spłaty zadłużenia przy uwzględnieniu indywidualnej sytuacji płatnika. Z doradcą można kontaktować się także osobiście w placówkach ZUS oraz telefonicznie. Numery telefonów do doradców znajdują się na stronie internetowej ZUS.