Walka o klienta może być nie fair

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 02-04-2013, 00:00

Konto można kupić na gruperze, dostać od banku bezzwrotną pożyczkę, którą trzeba zwrócić, lub otrzymać premię, za którą się samemu zapłaci.

Większość banków wprowadza usługi internetowe, które pozwalają na zaoszczędzenie czasu i analizę oferty zza biurka. Są jednak takie, w których promocje mają jeden cel — ściągnięcie klienta do oddziału na rozmowę z doradcą, który nie tylko zabierze nam godzinę, ale jeszcze będzie namawiał na wszystkie bankowe produkty, niezależnie, czy nas interesują, czy nie.

Konto ze stratą czasu…

Celuje w tym ostatnio Idea Bank, który namawia do założenia darmowego konta z bezzwrotną pożyczką. Potencjalnym klientom życia jednak nie ułatwia. Na stronie internetowej regulaminu nie ma. Bez podania danych osobowych, numeru telefonu i wyrażenia zgody na ich przetwarzanie o ofercie niewiele można się dowiedzieć.

Doradca wprawdzie oddzwoni, ale tylko zabierze czas i konkretów nie poda, choć bank zapewnia, że „w 3 minuty” umożliwi zapoznanie się z warunkami promocji. Po udostępnieniu danych można się tylko dowiedzieć, że bezzwrotna pożyczka wynosi do 25 tys. zł, a jej bezzwrotność polega na tym, że kapitał spłaca się na koniec.

Trzeba też spełnić szereg warunków: terminowo wpłacić prowizję, której wysokość nie jest podana, i terminowospłacić 120 rat odsetkowych, które nie wiadomo ile wyniosą, bo oprocentowanie nie jest podane. Przez cały okres umowy musi też wpływać na rachunek bankowy co najmniej 500 zł miesięcznie.

Trzeba też koniecznie pamiętać o terminach, ponieważ w określonym przez bank trzeba będzie napisać wniosek o „warunkowe zwolnienie z długu”. Szczegóły są dostępne w oddziałach banku, ale żeby je poznać, trzeba porozmawiać z doradcą, więc koło się zamyka.

…z premią dla banku…

Tajemniczość banku w tym przypadku powinna budzić czujność, zwłaszcza że o innych ofertach, jak np. o Koncie z Premią 1 tys. zł, można dowiedzieć się wszystkiego przez internet. I warto to zrobić, żeby mieć pewność, że do premii się nie dopłaci, bo warunków do jej uzyskania jest dużo. Warto np. wiedzieć, że umowy nie można rozwiązać przez 5 lat, i policzyć, że przez ten czas za konto zapłaci się 1799,4 zł (60 miesięcy x 29,99 zł). Premię z konta dostanie więc nie klient, tylko bank z pieniędzy klienta.

Lepiej więc założyć bezpłatne konto i zaoszczędzić, niż liczyć na bonus. Zwłaszcza że, jak się nie spełni kolejnych warunków, trzeba będzie jeszcze dopłacić za kartę 4,99 zł za każdy miesiąc, w którym wykonało się za mało płatności. Kosztować może nawet trzymiesięczna lokata z oprocentowaniem 9 proc. w skali roku. Tak jest np. w Getin Online. Po upływie kwartału odsetki wyniosą 2,2 proc. Na lokatę (po spełnieniu odpowiednich warunków) można wpłacić 5 tys. zł. Wolno mieć dwa depozyty, czyli „korzystnie” da się ulokować maksymalnie 10 tys. zł.

Zgodnie z regulaminem, lokaty może założyć każdy, kto otworzy Konto Perfekcyjne. Z kontem trzeba się jednak związać na 30 miesięcy. Miesięczna opłata za prowadzenie rachunku wynosi 9,99 zł. Zapłacimy więc w promocji 299,7 zł. Tymczasem z dwóch lokat zysk wyniesie 220 zł. Bank i w tym przypadku wypłaci odsetki z pieniędzy, które pobierze od klienta.

…i z zakupów grupowych

Getin Online reklamuje też przyjazne konto na gruperze — 0 zł za otwarcie konta z atrakcyjnym prezentem w postaci bonu o wartości 200 zł na zakupy w Merlin.pl. Reklamowane jest jeszcze 0 zł za wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce, za wydanie i obsługę karty płatniczej oraz za przelewy przez internet. Brak informacji o opłatach za prowadzenie konta w tym przypadku również powinien obudzić czujność. Oferta ma być dostępna do końca poświątecznego tygodnia.

Zapewne nikt z chętnych na kupon nie doczytał informacji dopisanej małym druczkiem, że za konto będzie musiał płacić 9,9 zł miesięcznie, i regulaminu, w którym jest mowa, że „okres uczestnictwa w Promocji wynosi 24 miesiące kalendarzowe”. To wystarczy, żeby bank uzbierał od nas na pokrycie kosztu bonu do sklepu i jeszcze mu zostało. Promocja będzie w tym przypadku kosztowała 239,76 zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bednarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu