Wawel jest symbolem jakości na giełdzie

Jacek Iskra
opublikowano: 14-02-2012, 00:00

Według rankingu Giełdowa Spółka Roku najwyższą jakością produktów i usług mogą się też pochwalić Cyfrowy Polsat i Grupa Żywiec

Najlepsze produkty i najwyższą jakość usług wśród wszystkich firm notowanych na warszawskiej giełdzie miał w 2011 r. krakowski producent słodyczy Wawel — wynika z opinii analityków, doradców inwestycyjnych i maklerów zebranych na zlecenie „Pulsu Biznesu” przez TNS Pentor.

Wybierając zwycięzcę rankingu Giełdowa Spółka Roku w kategorii „Jakość produktów i usług”, eksperci podjęli się niemal niewykonalnego zadania, bo jak porównać jakość garniturów Vistuli z paliwem Verva 98 płockiego Orlenu?

Jak też ocenić, czy jakość obsługi w okienkach PKO BP jest wyższa niż kompetencje konsultantów infolinii Telekomunikacji Polskiej? Ale udało się i dzięki temu poznaliśmy zwycięzców w kolejnej edycji corocznego rankingu „Pulsu Biznesu”.

Słodki smak zwycięstwa

Tym razem bezkonkurencyjny okazał się zdobywca trzeciego miejsca przed rokiem — krakowski Wawel.

— Cieszy nas tak wysokie miejsce w rankingu oraz bardzo dobre noty otrzymane w kluczowych dla nas obszarach, szczególnie w obszarze jakość. Rok 2011 był dla nas dobry. To wynik ubiegłorocznych inwestycji, także w obszarze jakości i bezpieczeństwa produkcji. Mam nadzieję, że konsumenci docenią nasze produkty także w tym roku — skomentował wyniki rankingu Dariusz Orłowski, prezes Wawelu.

Na markę swoich produktów Wawel nie pracuje jednak od ubiegłego roku, bo tradycje firmy sięgają jeszcze końca XIX wieku. W ciągu tych lat krakowska firma dorobiła się wielu produktów szczególnie dobrze znanych najmłodszym konsumentom, ale nie tylko.

Obecnie sztandarowymi produktami Wawelu są m.in. orzechowe Michałki, nadziewane czekoladki Malaga, Tiki Taki czy Kasztanki, a także cukierki Krówki i Kukułki.

Platforma i browar

Druga nagroda przypadła ex aequo Cyfrowemu Polsatowi oraz Grupie Żywiec. Kontrolowany przez Zygmunta Solorza-Żaka Cyfrowy Polsat to obecnie jeden z największych koncernów multimedialnych w kraju. Choć w jego ofercie znajdują się obecnie także usługi telefoniczne i internetowe, większości klientów kojarzy się z platformą telewizji cyfrowej.

Po wchłonięciu w ub.r. Polsatu grupa stała się też jedną z dwóch największych prywatnych telewizji w kraju. W jej skład wchodzi jeden ogólnopolski kanał Polsat oraz 11 tematycznych, m.in. sportowe, filmowy czy informacyjny.

W ubiegłym roku kanał główny Telewizji Polsat odnotował całodobową oglądalność w grupie widzów od 16 do 49 lat na poziomie 16 proc., a widownia jej kanałów tematycznych stanowiła 3,2 proc, co przełożyło się na 19,2 proc. oglądalności całej grupy.

— Przy najwyższym potencjale w stosunku do ceny docelowej Cyfrowy Polsat był najlepszą propozycją w sektorze mediów Europy Środkowej w 2011 r. — uważa Andrzej Knigawka, analityk ING Securities. Drugą nagrodą w naszym zestawieniu Cyfrowy Polsat musiał się w tym roku podzielić z największym giełdowym browarem — Grupą Żywiec.

Marka Żywiec to jeden z najbardziej rozpoznawalnych brandów na polskim rynku. Miłośnikom złocistego trunku od lat kojarzy się z piwem jasnym-pełnym. Innymi znanymi produktami browaru z Żywiecczyzny są Warka Strong, Leżajsk, Heineken (marka holenderskiego udziałowca Żywca) oraz wody mineralne.

Ze snajperem na podium

Trzecia nagroda przypadła produktom największego polskiego producenta i dystrybutora gier komputerowych, warszawskiej firmie City Interactive. O tak wysokim miejscu w rankingu zdecydował bez wątpienia sukces sztandarowej produkcji City Interactive, gry „Sniper: Ghost Warrior”, która jak dotąd sprzedała się w ponad 2 mln egzemplarzy.

Mimo że gra powstała już dwa lata temu, nadal jest jednym z rynkowych hitów. Miłośnikom gier nieobce są też inne produkcje City Interactive, takie jak m.in. „Enemy Front”. Tuż za podium znalazł się rzeszowski producent sprzętu AGD Zelmer oraz sieci delikatesów Alma. Warto też odnotować wysokie, 9. miejsce Mieszka.

Firmy cukiernicze notowane na GPW od kilku lat zajmują wysokie miejsca w rankingu Giełdowa Spółka Roku, głównie w kategorii jakość produktów i usług. 10. miejsce zajął Quercus TFI, najwyższe z firm z sektora finansowego (w piątek pisaliśmy o trzeciej nagrodzie dla Sebastiana Buczka, prezesa funduszu, w kategorii „kompetencje zarządu”). Quercus wyprzedził w tej kategorii GPW (spółka roku 2011), która zajęła 11. miejsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Iskra

Polecane