Wędka z odpowiednią przynętą

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 13-04-2015, 00:00

Rekrutacja: Aby przyciągnąć najlepszych kandydatów, pracodawcy muszą się wykazać sporą dozą kreatywności

Marketing rekrutacyjny wspomaga znalezienie i zainteresowanie potencjalnych chętnych do pracy w firmie. Jego formy zależą od tego, czy są skierowane do pracowników z doświadczeniem, czy do studentów i świeżo upieczonych absolwentów.

PRZED NABOREM:
PRZED NABOREM:
Komunikacja skierowana do młodych powinna się bardziej koncentrować na budowaniu świadomości marki i jej oferty, angażowaniu emocji odbiorców, a także skupiać się na kanałach dotarcia, z których najczęściej ta grupa korzysta — mówi Barbara Zych, prezes Employer Branding Institute.
Marek Wiśniewski

— Studenci na ogół nie mają zbyt wielu doświadczeń związanych z rynkiem pracy i pracą, a więc niezbyt wiedzą, co jest ważne w pracy, czego sami potrzebują i co w ofercie firmy może być dla nich atrakcyjne — mówi Barbara Zych, p rezes Employer Branding Institute.

Jej zdaniem wybory i ocena pracodawców przez młodych w znacznym stopniu podlegają emocjom, wiedzy o markach i temu, co mówią znajomi. Dlatego komunikacja skierowana do nich powinna się bardziej koncentrować na budowaniu świadomości marki i jej oferty, angażowaniu emocji odbiorców, a także skupiać się na kanałach dotarcia, z których najczęściej ta grupa korzysta.

Media społecznościowe

Katarzyna Prządka, specjalistka od budowania wizerunku w Mars Polska, uważa, że najskuteczniejszym narzędziem rekrutacyjnym jest internet, a szczególnie media społecznościowe (LinkedIn, Facebook).

— Nie bez znaczenia jest zasięg mediów i dotarcie do grupy docelowej. Dzięki mediom digitalowym możemy prowadzić ciągłą szeroką komunikację do właściwych kandydatów i to tworzy grunt pod przyszłe rekrutacje. Coraz mniej popularna jest komunikacja przez kanały tradycyjne, np. prasę, chyba że są to media kierowane bezpośrednio do studentów — mówi Katarzyna Prządka. Chwali się działaniami z marketingu rekrutacyjnego: fanpagem na Facebooku „Ludzie z Marsa” i stroną www.marskariera.pl.

— Jesteśmy obecni na uczelniach — bierzemy udział w targach pracy i organizujemy warsztaty dla studentów w ramach Akademii Wiedzy Praktycznej. Pamiętamy, aby być na kluczowych dla nas uczelniach, gdzie szukamy talentów w najważniejszych dla nas dziedzinach biznesu — informuje Katarzyna Prządka. Dzięki programowi stażowemu Mars Business Experience i programowi Mars Leadership co roku kilkanaście osób zaczyna prace w firmie. Ponad 40 proc. kierowników trafiło do Marsa właśnie w ramach takich programów.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Budowanie marki

Na brak młodych programistów narzekają firmy IT. Konkurencja o nich jest bardzo duża. Co przekonuje kandydatów, aby wybrali którąś firmę?

— Prestiż firmy, możliwości rozwoju poprzez ciekawe zadania, międzynarodowe projekty, szkolenia i certyfikacje oraz przyjazną atmosferę w pracy. Ale żeby zainteresować studentów, firmy muszą zbudować skuteczny komunikat o sobie — mówi Dorota Błaszczyk, specjalistka ds. marketingu rekrutacyjnego i pozyskiwania talentów w Accenture Delivery Center Polska. Jej firma działa dwutorowo.

— Dbamy o nasz wizerunek solidnego pracodawcy i organizujemy wiele działań, którymi bezpośrednio docieramy do kandydatów. Prowadzimy np. akademię w Łodzi, czyli program edukacyjny dla uczniów i studentów, przede wszystkim pasjonatów nowoczesnych technologii. Chodzi o przekazanie im praktycznej wiedzy z zakresu programowania w formie warsztatów, programów szkoleniowych, płatnych praktyk. To szansa na zdobycie nowych umiejętności, odkrycie czegoś wyjątkowego w sobie i naszej firmie. W ten sposób wyławiamy też wielu przyszłych praktykantów i stażystów — informuje Dorota Błaszczyk.

Jej zdaniem na rynku pracy trzeba się wyróżnić. Accenture Delivery Center Polska skupia się na wyróżnieniu merytorycznym. Za swoją karte przetargową w pozyskiwaniu pracowników firma uważa innowacyjne projekty.

Działa w niej też Program Polecania Pracowników, który stwarza zatrudnionym możliwość proponowania do pracy znajomych. W marketingu rekrutacyjnym firmy popełniają jednak także błędy. Zdaniem Barbary Zych najczęściej nie mają strategii, która określa, co firma chce osiągnąć i jakimi środkami. Nierzadko brakuje jasnego przekazu wspierającego unikatowe wartości marki pracodawcy (EVP), czyli duszę employer brandingu. — Niektórzy pracodawcy stawiają sobie zbyt ambitne cele jak na możliwości finansowe, za mało angażują w takie działania pracowników i za rzadko wykorzystują możliwości marketingowe wynikające z działań marek produktowych — wskazuje Barbara Zych.

Dobry marketing rekrutacyjny

Barbara Zych, prezes Employer Branding Insitute, jako warte uwagi przykłady marketingu rekrutacyjnego wskazuje: www.1000absolwentów.pl, www.bankowetalenty.pl — trafnie odpowiadają na potrzeby grupy docelowej; www.youtube.com/watch?v=AjxqbOqIfHg — kampania Lotosu, która buduje emocje wokół marki, przekazuje tożsamość pracodawcy; www.youtube.com/watch?v=qwmXRAGDHeo — kampania Ikei w Australii: synergia działań marketingu firmy jako producenta, dostawcy oraz pracodawcy, korzystanie ze wspólnych kanałów, baz klientów itp. www.spotify.com/pl/jobs — wykorzystanie niestandardowych form dotarcia, zaskoczenie odbiorców, angażowanie w kulturę firmy; www.youtube.com/results?search_query=nutricia+something+special+inside+livep — pokazywanie wartości już podczas rekrutacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane