W I półroczu 2014 r. najlepiej radziły sobie spółki Robyg, Murapol i Dom Development, które zawarły odpowiednio: 1056, 1003 i 863 umowy sprzedaży i poprawiły wyniki sprzed roku. W przypadku Murapolu wzrost wyniósł aż 75 proc.
Taktyka liderów
— Nasz sukces sprzedażowy wynika przede wszystkim z tego, że tworzymy całe osiedla, a nie wyłącznie budynki mieszkalne. Poza tym dbamy, by wokół osiedli powstawały boiska, ścieżki rowerowe, place zabaw, a także przestrzeń rekreacyjna dla rodzin z dziećmi i osób szukających ciszy i spokoju — tłumaczy Oscar Kazanelson, przewodniczący rady nadzorczej Robyga.
Aby zachęcić klientów do zakupów, spółka proponowała upusty cenowe i bonusy w postaci voucherów, bezpłatnych porad architektów wnętrz lub doradców finansowych. Akcje promocyjne prowadził także Murapol. Podczas organizowanych przez firmę dni otwartych można było kupić mieszkanie taniej nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych.
— Rozdawaliśmy bony i karty rabatowe na wykończenie mieszkań. Bezpłatnych porad aranżacyjnych udzielały Małgorzata Rozenek i Natalia Nguyen, znane z programów TVN. Powodzeniem cieszył się też nasz Program 5000. Dzięki akcji klienci, którzy zarekomendowali nas poszukującym własnego M, otrzymywali nawet 5 tys. zł — tłumaczy Michał Sapota, prezes Murapolu. Od działań marketingowych nie stronił również Dom Development.
— Organizowaliśmy m.in. pikniki kulinarne w naszych inwestycjach. Ich uczestnicy mogli podejrzeć warsztat blogerów kulinarnych, a także spróbować przyrządzonych przez nich dań — mówi Radosław Bieliński, rzecznik prasowy Dom Development.
Większa skala
Co ciekawe, okres od stycznia do czerwca 2014 r. był zadowalający dla większości głównych firm deweloperskich, np. Atal zawarł w tym czasie 571 umów, co oznacza wzrost o 16 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2013 r. Najwięcej mieszkań spółka sprzedała w Krakowie: tylko od stycznia do maja podpisano tam 294 akty notarialne.
— We Wrocławiu nabywców znalazło 161 mieszkań. Na ogólny wzrost duży wpływ mają też inwestycje warszawskie, w tym m.in. prestiżowa Walewska Residence. Przez dwa tygodnie od rozpoczęcia sprzedaży zarezerwowano tam 22 z 43 mieszkań. Dobre wyniki osiągamy także w Łodzi, gdzie od początku roku sprzedaliśmy już 70 lokali — wymienia Ewelina Juroszek, dyrektor ds. sprzedaży mieszkań Atal. Pierwsze półrocze zakończył z sukcesem także Ronson, który znalazł nabywców na 416 mieszkań, czyli najwięcej w historii firmy.
— Wzrostom nie przeszkodziły nawet nieznaczne 1-3-procentowe podwyżki cen — uważa Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Ronson Development.
Ambitne plany
Dobre wyniki z pierwszego półrocza zachęciły wielu deweloperów do podniesienia poprzeczki.
— Ten rok planujemy zakończyć sprzedażą 700-800 lokali i chcemy, by nabywców znajdowało 1-1,5 tys. mieszkań rocznie. Poza tym planujemy zwiększanie obecności w Polsce i nowe projekty. Ostatnio rozpoczęliśmy budowę Moko przy Galerii Mokotów w Warszawie. Mam nadzieję, że wkrótce będziemy mogli poinformować o rozpoczęciu kolejnych inwestycji, m.in. Kamienicy Jeżyce w Poznaniu i osiedli warszawskich — mówi Andrzej Gutowski.
Także Dom Development nie zamierza zwalniać tempa. Do końca roku spółka chce przekazać około 1950 mieszkań.
— Od początku roku rozpoczęliśmy aż 12 inwestycji. Rozważamy wprowadzenie jeszcze w tym roku kolejnej, jednak będzie to zależało od naszej sprzedaży i warunków rynkowych — wyjaśnia Radosław Bieliński. Natomiast Dolcan chce w najbliższych miesiącach rozpocząć budowę osiedla Moderna w warszawskich Włochach, które dostarczy na rynek 72 mieszkania o powierzchni do 65 mkw. W planach spółka ma także inwestycję w centrum Ząbek — Osiedle Czempion.
— Ponadto będziemy rozbudowywać osiedla mieszkań bezczynszowych, m.in. na Białołęce. Na koniec roku planujemy również zakończenie budowy Osiedla Jordanowskiego w centrum Częstochowy — zapowiada Anna Sitnik, dyrektor działu sprzedaży Dolcana.