Więzi na wagę złota

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2023-12-11 11:10

Relacje są najważniejszym źródłem kobiecej mocy – przekonują Dorota Peretiatkowicz i Katarzyna Krzywicka-Zdunek, badaczki, założycielki instagramowego profilu Socjolożki.pl. Rozmowa jest dostępna w materiale wideo. Zapraszamy do oglądania.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z przeprowadzonych przez socjolożki analiz wynika, że panie potrafią zbudować niezwykle silną nić porozumienia, znacznie silniejszą niż mężczyźni. Dotyczy to wielu aspektów ich życia zawodowego, ale nie tylko.

– Ja bym to odniosła do nas. Poznałyśmy się w pracy, zaczęłyśmy realizować wspólne projekty i okazało się, że bardzo wiele nas łączy. Mamy te same wartości, jeśli chodzi o kwestie zawodowe. To, że my, socjolożki, zaprzyjaźniłyśmy się, spowodowało, że wspólna praca bardzo fajnie nam wychodzi – mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek.

Ekspertki przekonują, że oddzielenie życia prywatnego i zawodowego – wbrew pozorom – nie jest konieczne, by skutecznie wymieniać pomysły i realizować plany zawodowe.

Dołącz do uczestniczek Power to Women, 21-22 maja w Warszawie >>

– Stare metody zarządzania mówiły, że trzeba te dwie rzeczy rozgraniczyć. Tymczasem prawda jest taka, że ludzie albo lubią ze sobą przebywać, albo nie. Aby lubili, muszą znajdować wzajemne podobieństwa, aby mogli czuć się bezpieczni i akceptowani. Dopiero wtedy dochodzi do prawdziwej erupcji wiedzy, pomysłów i pracowitości. Jeżeli kobieca więź idzie w parze ze wzajemnym wsparciem, zrozumieniem i nieocenianiem, może stanowić trampolinę do tego, by jedna z nas poszła wyżej – mówi Dorota Peretiatkowicz.

Jeśli tak się nie stanie, bo w relacji pojawi się zgrzyt, należy w pierwszej kolejności popracować nad komunikacją.

– Konflikty międzyludzkie zaczynają się najczęściej od zaburzenia komunikacji. Jeżeli przestajemy ze sobą rozmawiać, mówić o swoich potrzebach i słuchać się nawzajem, wtedy następuje konflikt. Może się okazać, że napisaliśmy nie takiego maila, jakiego byśmy chcieli, a ktoś zdążył na to zareagować. Albo rozmowa odbyła się w sposób, który doprowadził do eskalacji konfliktu, zamiast do zrozumienia siebie nawzajem. W takich przypadkach potrzebne jest wsparcie socjolożek, coacherów, działów HR, którzy pomogą zidentyfikować momenty, w których nastąpił konflikt i podpowiedzą, co z tym zrobić – mówi Dorota Peretiatkowicz.

Materiał jest częścią projektu 100 Kobiet Biznesu 2023