Winkhaus Polska zwiększa sprzedaż przez Internet
Winkhaus Polska, producent okuć okiennych i drzwiowych, zakłada, że do końca 2001 r. wartość jego sprzedaży za pośrednictwem Internetu zbliży się do 70 mln zł. Stanowi to około 33 proc. ogólnej sprzedaży firmy. Zarząd spółki planuje, że w ciągu najbliższych dwóch lat w sieci będzie sprzedawać ponad połowę wyrobów.
Jedna trzecia wszystkich zamówień, które trafiają obecnie do firmy Winkhaus Polska, producenta okuć okiennych i systemów zabezpieczeń z Rydzyny koło Leszna, realizowana jest za pomocą Internetu. Zdaniem Macieja Matelli, dyrektora ds. rozwoju Winkhaus Polska, jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania WH Okna, którego dostawcą jest rydzyńska firma.
70 mln zł z e-handlu
— Zakładaliśmy, że do końca 2001 r. wartość sprzedaży za pośrednictwem Internetu przekroczy 60 mln zł, czyli 30 proc. ogólnej sprzedaży WP w 2000 r. Okazało się jednak, że ten wynik osiągnęliśmy już w pierwszej połowie tego roku. Spodziewamy się, że do końca roku elektroniczna sprzedaż wyniesie 33 proc., a jej wartość zbliży się do 70 mln zł — mówi Maciej Matella.
Na koniec 2000 r. sprzedaż przez Internet wyniosła 18-20 proc. Stanowiło to około 40 mln zł całkowitej sprzedaży WP.
Maciej Matella podkreśla, że systematycznie rośnie liczba zamówień dokonywanych za pomocą poczty elektronicznej. Jego zdaniem, miesięcznie za pośrednictwem poczty elektronicznej dociera do Rydzyny średnio 900 zamówień. Tylko w maju liczba zamówień na okucia, złożonych przez Internet, przekroczyła 1 tys.
— Program WH Okna posiada już około 400 naszych stałych klientów. Obecnie z zamówień przez Internet korzysta około 150 producentów okien z całego kraju — mówi Maciej Matella.
Dodaje, że za dwa lata WP będzie realizował za pomocą Internetu ponad połowę wszystkich zamówień.
Elektroniczna faktura
Tak rozbudowaną wersję dealerską sprzedaży przez Internet Winkhaus Polska stworzył jako pierwszy i dotąd jedyny dostawca okuć w Polsce.
— Jesteśmy zaangażowani w propagowanie Internetu i poczty elektronicznej w kontaktach business to business . Od trzech lat naszym stałym klientom — producentom okien — dostarczamy oprogramowanie, umożliwiające elektroniczną komunikację — tłumaczy Maciej Matella.
W kontaktach z producentami okien Winkhaus Polska korzysta obecnie z usług 25 dealerów i około 150 przedstawicieli handlowych.
Maciej Matella zapowiada, że w przyszłości Winkhaus Polska zamierza stworzyć swoim klientom możliwość elektronicznego składania zamówień nie tylko na okucia, lecz także na pozostałe komponenty potrzebne do produkcji okien: profile i szyby.
— W planach mamy także kilka innych propozycji: elektroniczną fakturę, potwierdzenie terminu dostawy zaległych wyrobów oraz informację o ewentualnej zamianie brakującego produktu na inny o zbliżonych parametrach. Sądzę, że uda nam się zrealizować te założenia do końca 2001 r. — mówi Maciej Matella.
WP funkcjonuje od 1992 r. Oprócz okuć do stolarki okiennej i drzwiowej produkuje także wkładki patentowe i systemy klucza generalnego. Firma eksportuje wyroby swoje i innych przedsiębiorstw grupy do większości krajów Europy Wschodniej. Eksport stanowi średnio około 25 proc. sprzedaży firmy.