Wirtualna Polska Holding poinformowała o przejęciu od funduszu PortfoLion Capital Partners węgierskiej Szallas Group, do której należą portale rezerwacji obiektów turystycznych aktywne na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Chorwacji: Szallas.hu, Hotel.cz, Travelminit.ro oraz znany polskim klientom Noclegi.pl. To cztery główne serwisy należące do grupy. Łącznie dają dostęp do 87 tys. obiektów noclegowych.
Wartość transakcji wyniosła 72 mln EUR (powiększona o wartość gotówki netto, czyli 10 mln EUR).

Cytowany w komunikacie Jacek Świderski, prezes holdingu Wirtualna Polska, zaznacza, że jest to pierwsza zagraniczna inwestycja. Informuje też, że działający w Polsce serwis Noclegi.pl zostanie połączony z należącym do Wirtualnej Polski serwisem Nocowanie.pl.
Tomasz Machała, prezes Nocowanie.pl, mówi, że polski serwis z czasem wchłonie markę Noclegi.pl, która współpracuje z ponad 4 tys. obiektów noclegowych. Pełna fuzja, w tym integracja technologiczna i operacyjna, może być natomiast długim procesem.
– Biorąc pod uwagę liczbę dostępnych w serwisie obiektów noclegowych, po połączeniu z Noclegi.pl udział Nocowanie.pl w rynku większy się do ok. 35 proc. Przyrost będzie skokowy – zaznacza Tomasz Machała.
Dodaje, że przejęcie grupy Szallas daje Wirtualnej Polsce dostęp także do wypracowywanego przez lata know-how w obszarze usług w sektorze rezerwacyjnym w turystyce. Może być cenny zwłaszcza teraz, w obliczu wyzwań, z którymi turystyka boryka się w czasie postpandemicznym.
– Decyzje, które zostały podjęte w 2021 r., już zaprocentowały. Ten rok jest najlepszy w historii Nocowania pod względem przychodów. Jednocześnie na przełomie lata i jesieni 2022 r. widzimy oznaki recesji. Klienci obawiają się rosnących cen energii, coraz częściej słychać też, że turyści odwołują lub zmniejszają liczbę wyjazdów – mówi Tomasz Machała.
Akwizycja i związane z nią rozszerzenie zasięgu może po części zniwelować skutki związane z recesją. Połączenie oznacza zwiększenie dostępu do obiektów noclegowych do ok. 100 tys. W tym kontekście istotna jest zwłaszcza Chorwacja, do której, jak podaje Tomasz Machała, rocznie wyjeżdża ok 1 mln Polaków, korzystających przy tym w dużej mierze z własnego transportu. Dodatkowo Szallas zmierzył się z wieloma wahaniami koniunkturalnymi i przeszedł niejeden kryzys. Dysponuje więc wiedzą, jak działać w mniej korzystnych rynkowo warunkach.