WSiP chcą być polskim Pearsonem

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2016-01-14 22:00

Przygotowywane do sprzedaży wydawnictwo przejmuje sieć szkół językowych Profi-Lingua.

Styczeń stoi pod znakiem przejęć szkół językowych. Najpierw czeska Penta kupiła ten segment biznesu od EMPiK Media & Fashion. Wczoraj Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (WSiP) poinformowały, że podpisały przedwstępną umowę kupna Profi- -Linguy, jednej z większych sieci w Polsce.

SZANSA W ZAGROŻENIU:
SZANSA W ZAGROŻENIU:
Jak na dobrego menedżera przystało, Jerzy Garlicki, prezes WSiP, dostrzega każde zagrożenie jako szansę. Reformę edukacji wykorzystał do restrukturyzacji spółki i otworzył sobie pole do akwizycji.
Marek Wiśniewski

— Ta akwizycja wpisuje się w strategię transformacji: z typowego wydawnictwa edukacyjnego w stronę firmy oferującej rozwiązania i serwisy edukacyjne — mówi Jerzy Garlicki, prezes WSiP, największego wydawcy książek edukacyjnych w Polsce. Założona w 1991 r. Profi- -Lingua ma 19 oddziałów (nie licząc placówek działających na zasadzie franczyzy). Jej klienci mogą uczyć się najbardziej popularnych języków i przygotować się do kluczowych egzaminów.

Dzięki tej akwizycji WSiP zdobędą nowe źródło przychodów — do tej pory czerpały dochody głównie ze sprzedaży książek edukacyjnych. Wydawca nie tylko chce poszerzyć sieć szkół o kolejne placówki. Będzie też mógł dostarczać do szkoły książki i interaktywne rozwiązania edukacyjne. Profi-Lingua to kolejna z wielu akwizycji WSiP w ostatnich latach.

Firma przejęła prawa do marki ZamKor (wydawca książek do fizyki, chemii i przyrodzie), wcześniej kupiła portfel produktów do szkolnictwa zawodowego od wydawnictwa REA. WSiP chcą odejść od wizerunku wydawcy książek szkolnych. Poszerzają zarówno obszary zainteresowania (szkolnictwo zawodowe czy edukacja językowa), jak i rozwijają metody nauczania, wchodząc w obszary interaktywnej, samodzielnej nauki i testy.

— Chcemy być polskim Pearsonem — mówi Jerzy Garlicki. Takie podejście to konieczność. Rządowa reforma polegająca na wprowadzeniu darmowego podręcznika poważnie nadszarpnęła przychody i zyski wydawców edukacyjnych, szczególnie WSiP. Firma zwolniła 35 proc. załogi. Reforma wymiotła też mniejsze wydawnictwa z rynku, co daje pole do popisu dla WSiP.

Advent International, właściciel WSiP, przygotowuje firmę do sprzedaży. Wybrała już doradców i wkrótce powinni oni rozsyłać informację o spółce do potencjalnych chętnych. W grę wchodzi sprzedaż całości udziałów inwestorowi strategicznemu albo debiut giełdowy. Może nie być łatwo. Dotychczasowe próby sprzedaży WSiP kończyły się fiaskiem ze względu na brak chętnych. © Ⓟ