WSM Krotoszyn ma zaopatrzyć Opla

Artur Adamowicz
opublikowano: 1998-11-25 00:00

WSM Krotoszyn ma zaopatrzyć Opla

W grę wchodzą dostawy dla wszystkich europejskich fabryk koncernu

Krotoszyńska Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego będzie prawdopodobnie dostawcą części dla fabryki Opla w Gliwicach. Rozmowy zakończą się w ciągu dwóch miesięcy.

Polska firma podpiera się podczas rokowań rekomendacjami swoich dotychczasowych kooperantów, czyli kilkunastu światowych koncernów motoryzacyjnych. Największym potencjalnym konkurentem krotoszyńskiej wytwórni w rozmowach z Oplem jest angielski producent podzespołów, spółka GKM.

WSM Krotoszyn jest jedynym krajowym producentem takich elementów silnikowych, jak tuleje cylindrowe, gniazda zaworów, prowadnice i popychacze zaworów. Łącznie oferuje ponad 800 produktów. Większość wyrobów kieruje na eksport, a odbiorcami są renomowane międzynarodowe firmy motoryzacyjne, np. Volvo, DAF, Scania, Renault i Mercedes.

Trzeci do kompletu

Spółka oferuje głównie części do samochodów ciężarowych. Na polskim rynku kooperuje jednak również z dwoma największymi producentami aut osobowych: Fiatem Auto Poland i Daewoo. Gdyby udało się podpisać porozumienie z Oplem, koncern odbierałby co najmniej 80 proc. całej produkcji Krotoszyna przeznaczonej dla samochodów osobowych. Przedstawiciele GM nie wykluczają, że Krotoszyn mógłby również dostarczać podzespoły do wszystkich europejskich fabryk koncernu. Byłoby to dla fabryki z Krotoszyna bardzo ważne, gdyż w Polsce niektóre zakłady, np. Star, ograniczają produkcję własnych pojazdów, co zmusza WSM do poszukiwania nowych odbiorców.

Adam Morawski, dyrektor finansowy WSM Krotoszyn uważa, że największe perspektywy dla firmy związane są z rynkami Unii Europejskiej, na których Krotoszyn ma już ugruntowaną pozycję.

— Teraz, gdy wszyscy dyskutują o wejściu do Unii Europejskiej, możemy śmiało powiedzieć, że na rynkach Unii jesteśmy nie tylko obecni, ale i szanowani — chwali się dyrektor Morawski.

Głównie eksport

Anders Ryding, dyrektor Volvo Truck Poland, potwierdza, że polska firma jest bardzo solidnym partnerem, który zaopatruje wszystkie światowe fabryki koncernu. Co ciekawe, ta współpraca trwa już od początku lat 70.

— Obecnie dostarczamy podzespoły do fabryk silników oraz sieci dystrybucji części zamiennych dla ponad 60 firm z 14 krajów świata — mówi Zdzisław Białek, prezes zarządu WSM Krotoszyn.

Spółka jest w zasadzie samodzielnym eksporterem, korzysta jednak z usług takich agentów, jak PHZ PeZeteL, Toolmex, Mazur Trading i Mfxpol.