Współpraca szkół z przedsiębiorcami do poprawy

opublikowano: 03-12-2018, 22:00

Zawodówki nie dają szansy na praktykę w firmach — uważa 30 proc. osób pytanych przez Gumtree.pl.

Uczniowie szkół branżowych i techników w ramach współpracy ich szkół z firmami mogą wybrać udział w praktykach i stażach (90 proc.), warsztatach (41 proc.) oraz spotkaniach z przedstawicielami firm i targach pracy (29 proc.) — wynika z badania „Współpraca szkół zawodowych z biznesem”,przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Gumtree.pl. Zaledwie co piąty ankietowany wymienia zapoznawcze wyjścia studyjne do przedsiębiorstw lub dni otwarte w firmach. Natomiast klasy patronackie, jako formę współpracy szkół z firmami, wskazał tylko jeden na dziesięciu uczniów.

Aktualne działania szkół i biznesu tylko częściowo pokrywają się z oczekiwaniami pytanych uczniów. Uczący się chcieliby przede wszystkim, aby ich placówki edukacyjne, poza oferowaniem możliwości odbycia praktyk lub stażu (81 proc.), organizowały również praktyczne zajęcia w firmach — w ramach obowiązku szkolnego (60 proc.), a także warsztaty (45 proc.) lub dni otwarte w przedsiębiorstwach (45 proc.). Natomiast ponad 30 proc. z nich twierdzi, że szkoły nie dają im możliwości zdobycia doświadczenia pracy w firmie i poznania interesującej ich branży.

Zapytani o możliwości współpracy z firmami dyrektorzy szkół branżowych i techników najczęściej wskazują na przygotowanie uczniów do podjęcia zawodu i podnoszenie ich kwalifikacji (95 proc.) oraz praktyki i staże dla uczniów (90 proc.). Tylko połowa wymieniła podnoszenie kwalifikacji nauczycieli. Tylko jeden na czterech respondentów wskazuje współpracę z firmami w zakresie programu nauczania.

— Różnice kultury organizacyjnej i kodów komunikacji wciąż są dla pracodawców barierą w nawiązywaniu współpracy z nauką. Tymczasem szkoły i firmy powinny być elastyczne na tyle, na ile to jest możliwe, wychodząc poza standardowe działania — komentuje Katarzyna Merska z Gumtree.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Współpraca szkół z przedsiębiorcami do poprawy