Wybierz kobietę biznesu roku 2018

opublikowano: 08-11-2018, 22:00

Ponad połowa Polek jest nieaktywna zawodowo. W sytuacji braku rąk do pracy w kraju wskaźnik wygląda dramatycznie.

Pesymista uzna, że to jeden z hamulców rozwoju gospodarki. Optymista, że ogromny potencjał. W „PB” jesteśmy optymistami.

Innym problemem jest dominacja mężczyzn na najwyższych stanowiskach. Wystarczy rzut oka na skład zarządów największych polskich spółek. To jednak nie tylko nasz problem — Kalifornia niedawno zmieniła prawo i od przyszłego roku każda publiczna spółka będzie musiała mieć co najmniej jedną kobietę w zarządzie. Za niewypełnienie obowiązku będzie kara finansowa. Inny problem to różnice płacowe — w Islandii od tego roku prawo zabrania pod groźbą kary płacić więcej mężczyznom niż kobietom na tym samym stanowisku.

My od nakazów i zakazów wolimy motywowanie, dlatego już po raz ósmy organizujemy ranking „100 Kobiet Biznesu”. Towarzyszy mu plebiscyt na Kobietę Biznesu Roku, w którym czytelnicy „PB” i Bankier.pl wybierają tę, która zasługuje na to miano. Jesteśmy bowiem przekonani, że promowanie kobiet, które odniosły sukces, jest najskuteczniejszą metodą do zwiększenia ich roli w biznesie — motywuje je do działania, a inne inspiruje.

W tym roku o tytuł walczy 10 właścicielek firm i menedżerek. Reprezentują one różne branże i firmy różnej wielkości, jedne działają od wielu lat, inne w trzy lata zbudowały imponujący biznes. Uprzedzam — wybór nie będzie łatwy. Głosować można do 30 listopada na stronie www.100kobietbiznesu.pl. Zwyciężczynię plebiscytu ogłosimy 13 grudnia na gali w Teatrze Wielkim — Operze Narodowej. © Ⓟ

PLEBISCYT, RANKING I GALA

Podstawowym celem rankingu „100 Kobiet Biznesu” jest wymiana doświadczeń i wsparcie dla wszystkich pań, które chcą spełniać się zawodowo i prywatnie, zdobywać wiedzę i dzielić się nią.

Mamy nadzieję, że lektura sylwetek oraz ścieżek kariery najbardziej liczących się kobiet w polskim biznesie zainspiruje je, doda im skrzydeł i pozwoli uwierzyć we własne możliwości. Ranking najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Polsce zostanie opublikowany w grudniu w specjalnym dodatku do dziennika „Puls Biznesu”.

KINGA DI SALVO, dyrektor regionalna CHEP Polska i państwa bałtyckie

Absolwentka politologii, dyplomacji i stosunków międzynarodowych trafiła w 2008 r. do… logistyki. Konkretnie — do CHEP, globalnego potentata na rynku palet. Uczyła się branży od zera, najpierw opiekując się klientami, później przygotowując plany operacyjne i projekty. W styczniu 2014 r. objęła główny ster CHEP w Polsce i republikach bałtyckich. Realizuje z powodzeniem model biznesowy CHEP, który jest czymś więcej niż wypożyczaniem klientom palet. Kieruje się zasadą, że podstawą decyzji kadrowych mogą być wyłącznie wyniki pracy, a nie np. parytet płci. W każdym razie ponad połowę załogi CHEP Polska stanowią kobiety.

AGNIESZKA MORYC, prezes Admiral Tax

Jest współzałożycielką polsko-brytyjskiej kancelarii podatkowej Admiral Tax z biurami w Krakowie, Londynie i Dublinie. W 2017 r. przejęła Dowson Holdings, wchodząc na rynek spółek offshore. Firma ma ponad 500 stałych klientów i na koncie ponad 2,5 tys. zamkniętych transakcji na rynku B2B. Mówi o sobie, że „tworzy nową jakość w męskim świecie biznesu, dodając kobiecą intuicję, logikę i uporządkowanie”. Wiedzą i doświadczeniem dzieli się z innymi jako ekspert w mediach polskich i brytyjskich, jest m.in. aktywną blogerką na Dyskusja.biz. Zagorzała miłośniczka wszelkich sportów ekstremalnych ma dwójkę dzieci, trzy psy, ogródek i hotel dla pszczół.

MAŁGORZATA GÓRA-DUBIELA, prezes Union Investment TFI

Towarzystwo, którym kieruje, utrzymuje się w szerokiej czołówce branży, a jako jedno z niewielu niezależnych od grup bankowych przez ostatni rok wyraźnie zwiększyło wartość aktywów. W 12 miesięcy (dane na koniec września 2017 r.) aktywa wzrosły o niemal jedną czwartą, do 12,7 mld zł, co daje szóste miejsce w stawce funduszy rynku kapitałowego (przed rokiem siódme — udało się wyprzedzić TFI PZU). To zasługa dobrych wyników zarządzania. Towarzystwo stało się łakomym kąskiem dla dużych grup finansowych, a jego nowym właścicielem zostanie Generali.

ANNA PAWLAK-KULIGA, prezes IKEA Chiny

We wrześniu 2018 r., po dwóch latach szefowania firmą IKEA w Polsce, stanęła na czele grupy IKEA w Chinach. Ze skandynawskim koncernem związana jest od ponad dekady. Najpierw pracowała w Wielkiej Brytanii, gdzie pełniła rolę tzw. nawigatora biznesu, a po pięciu latach przeniosła się do Polski. Tu była członkiem zarządu, później wiceprezesem, a od września 2016 r. prezesem IKEA Retail. Pod jej rządami IKEA otworzyła sklep w Lublinie, zaczęła przygotowania do otwarcia trzeciej warszawskiej placówki i uruchomiła nowe kanały sprzedaży, w tym internetowy. Podniosła też minimalną stawkę godzinową do 20 zł, a połowę wszystkich stanowisk kierowniczych zaczęły zajmować kobiety.

KAROLINA KAIM, prezes Tacit Investment

Zarządza firmą inwestującą w nieruchomości, do której należy warszawski Cosmopolitan. W 2018 r. wzmocniła pozycję firmy w sektorze nieruchomości luksusowych. Stworzona przez Tacita marka High Level Sales & Marketing wzbogaciła się m.in. o takie obiekty, jak luksusowa willa na warszawskiej Saskiej Kępie i rewitalizowana kamienica w Bydgoszczy. Od lipca 2018 r. Tacit odpowiada za sprzedaż apartamentów i pokoi w powstającym we Władysławowie ekskluzywnym hotelu Gwiazda Morza. Prywatnie prezes jest miłośniczką sztuki — z jej inicjatywy w Cosmopolitanie cyklicznie odbywają się wystawy i spotkania z artystami.

EWELINA KOŁODA, prezes Nakatomi

W ciągu trzech lat zbudowała agencję marketingową zatrudniającą 206 osób. Zaczynała w gdańskim Business Linku na jednym krzesełku co-workingowym i 15 tys. zł, a obecnie Nakatomi to sześć biur, w tym na Manhattanie, w Los Angeles czy na Hawajach. Planuje kolejne — od Australii po Afrykę. Przychody rok do roku wzrosły 10-krotnie. Nakatomi to już uznana marka globalna, promuje ponad 600 firm, w tym notowane na Nasdaq. Niektórzy klienci na uruchomienie kampanii muszą czekać nawet sześć miesięcy. Burmistrz Nowego Jorku nominował firmę do konkursu najlepszych pięciu agencji marketingowych działających w mieście.

JOANNA MAĆKOWIAK-PANDERA, analityk, prezes Forum Energii

Energetyka jest dziś jak polityka — idee mieszają się z biznesem, a emocjonalne spory toczone są nawet w ramach rządu. Joanna Maćkowiak-Pandera wnosi do tych debat to, czego w nich brakuje: wiedzę opartą na danych. Od 2014 r. prowadzi think tank Forum Energii, którego misją jest wspieranie zmian w polskim sektorze energetycznym. Jego opracowania rezonują w resorcie energii i spółkach skarbu państwa, bo mówią o trendach i danych, które trudno ignorować. Szefowa think tanku pracowała w duńskim koncernie DONG Energy, była podsekretarzem stanu w resorcie środowiska, zajmowała się też negocjacjami klimatycznymi.

AGNIESZKA SZPARA, prezes firmy Affidea

Choć nie jest lekarzem, od ponad 20 lat rozwija biznesy medyczne. Od 2016 r. jest szefową polskiego oddziału holenderskiej grupy medycznej. Uważa, że inwestycje w innowacyjne i jak najmniej inwazyjne technologie są przyszłością każdego systemu opieki zdrowotnej, ale podkreśla, że nowoczesna medycyna nie opiera się jedynie na dostępie do technologii, ale przede wszystkim na ludziach i relacjach z pacjentami. Za jedną z szans na zwiększenie dostępności wysokospecjalistycznych badań uważa rozwój sztucznej inteligencji jako narzędzia wsparcia w pracy lekarzy i zdalnych usług pozwalających na poprawę ich dostępności. Aktywnie działa także w organizacjach branżowych.

KARINA TRAFNA, prezes Kids & Co

Co robi perfekcjonistka, która nie może znaleźć dobrego przedszkola? Takiego, w którym dziecko rozmawia po angielsku i odżywia się tak zdrowo, że w ogóle nie choruje? Zakłada własne. Tak zrobiła Karina Trafna, prezes i właścicielka Centrum Rozwoju Dziecka, które od 2011 r. prowadzi przedszkola i żłobki pod marką Kids & Co przy fabrykach, m.in. fabryk mebli Forte, lub w biurowcach. We wrześniu spółka podwoiła liczbę placówek do 10, w planach ma otwieranie 8-10 rocznie, a w przyszłości — podstawówek. Będzie to możliwe, bo w Kids & Co zainwestował fundusz Equitin.

BEATA ŻACZEK, wiceprezes Grupy Kapitałowej Pekabex

W ciągu niespełna dziewięciu lat wraz ze współpracownikami stworzyła firmę, która z lokalnego dostawcy prefabrykatów, z kilkudziesięcioma milionami złotych obrotów i przynoszącego straty, stała się mocnym graczem na rynku krajowym. Zatrudnia ponad 2,2 tys. osób i prowadzi ekspansję zagraniczną. Obroty firmy sięgają 620 mln zł, z czego 220 mln wypracowuje poza Polską. Sukces został osiągnięty na bazie upadającego zakładu w Poznaniu, który został zrestrukturyzowany organizacyjnie i strukturalnie. Wiceprezes odpowiadała za restrukturyzację finansów, pozyskanie 300 mln zł finansowania i akwizycje kilku fabryk i spółek. W 2015 r. z sukcesem wprowadziła grupę na GPW.

KOMENTARZ PARTNERA

Nie możemy zmarnować tego potencjału

KATARZYNA MAJEWSKA, członek zarządu banku Citi Handlowy

Zaskoczyły mnie najnowsze dane z rynku pracy, dotyczące aktywności zawodowej kobiet. Okazuje się, pracuje zaledwie 46 proc. kobiet, a mężczyzn 62 proc. Podobnie wysoka dysproporcja jest wśród bezrobotnych chcących znaleźć pracę, czyli potencjalnych pracowników. Do tego dochodzą głosy o tym, że kobiety systematycznie wycofują się z rynku pracy. Dla mnie, osoby, która od lat aktywnie działa na rzecz wzmocnienia roli kobiet w biznesie, to czarny scenariusz. Zwłaszcza jeśli zestawimy te dane z wyliczeniami firmy Deloitte, które wskazują, że gdyby odsetek pracujących kobiet w Polsce był na poziomie starej UE, to PKB Polski wzrósłby do 2025 r. o 51 mld zł. Nie możemy zgubić tego potencjału.

Wkrótce stanę przed 100 Kobietami biznesmenkami, odważnymi, idącymi pod prąd i wytrwałymi. To liderki, które podjęły się realizacji najtrudniejszego zadania — samodzielnie zbudowały przedsiębiorstwa, świetnie prosperujące w Polsce i na arenie międzynarodowej. Ich kariera, droga do sukcesu oraz dzisiejsza postawa powinny być najlepszą motywacją dla innych kobiet. Cieszę się ,że dzięki projektowi „100 Kobiet Biznesu” możemy je pokazać.

Przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowym i Citi Foundation od kilku lat finansujemy realizację programu akceleracyjnego dla młodych przedsiębiorczyń przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet. Działamy w projekcie IT for SHE, który ma pomóc kobietom zaistnieć na rynku nowych technologii. W samej organizacji rozwijamy Women’s Network Poland, której celem jest wspieranie kobiet pracujących w Citi w realizacji aspiracji zawodowych. To świetne inicjatywy, ale patrząc na dane dotyczące aktywności zawodowej kobiet, mamy ogromne wyzwanie. Na nas — liderkach biznesu — ciąży obowiązek, aby kobietom zaczynającym karierę zawodową dawać wsparcie. Nam się udało i się w tym realizujemy. Powinnyśmy pokazać innym kobietom, jak to zrobić, i zarazić je naszą pasją. Takie zobowiązanie przyjęłam. Mam nadzieję, że Panie się do mnie przyłączą.

KOMENTARZ PARTNERA

Promujemy kulturę równych szans

OrganizatorAutor rankingu

MARTA WESTRYCH-ANDRZEJCZYK, dyrektor personalna DPD Polska

WDPD Polska od lat prowadzimy politykę równych warunków pracy oraz szans rozwoju zawodowego i dla kobiet, i dla mężczyzn. Wraz z całym zarządem promujemy kulturę różnorodności i jednakowych szans dla każdego, co jest jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju, która obowiązuje w DPDgroup. Według badania „Women in Business 2017”, realizowanego przez Millward Brown dla Grand Thornton International, w polskich firmach 40 proc. stanowisk kierowniczych zajmują kobiety. To bardzo wysoki wynik na tle firm z krajów Unii Europejskiej, gdzie kobiety na wyższych stanowiskach stanowią średnio 25 proc. W DPD Polska wskaźnik znajduje się na poziomie znacznie powyżej średniej unijnej.

W naszej firmie znacząca liczba świetnie wykształconych kobiet pełni odpowiedzialne funkcje w wymagającym operacyjnym środowisku.

Podobnie zresztą jest wśród naszych klientów, gdzie za logistykę odpowiadają właśnie kobiety. W każdej branży, nawet w tak „męskiej”, jak nasza, liczy się bowiem przede wszystkim profesjonalizm, decyzyjność i ciekawe pomysły. To, że kobiety obejmują w naszej organizacji wysokie i eksponowane stanowiska, to wyłącznie ich zasługa, a sukcesy zawdzięczają własnym talentom, umiejętnościom i pracowitości. Nie mam żadnych wątpliwości, że warto promować przedsiębiorczość i rozwój zawodowy wśród pań, zaś warunkiem powodzenia takiego podejścia jest profesjonalizm i wolne od stereotypów środowisko pracy.

Z pełnym przekonaniem zaangażowaliśmy się w partnerstwo rankingu „100 Kobiet Biznesu”. To świetna inspiracja nie tylko dla tych pań, które już osiągają sukcesy w biznesie, ale także dla kobiet, które dopiero planują rozpoczęcie własnej działalności i marzą o założeniu start-upu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Siemieniec, redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Wybierz kobietę biznesu roku 2018