Wykonawcy nie wiedzą, co zrobić z mostem Grota

Drogową dyrekcję zasypała lawina protestów dotyczących przetargu na przeprawę przez Wisłę.

Budimex, Warbud, Bilfinger Berger Budownictwo (BBB) — to wykonawcy, którzy już zaskarżyli do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) przetarg na modernizację stołecznej trasy S8 wraz z mostem Grota-Roweckiego. O losach kontraktu KIO powinna zdecydować na przełomie lipca i sierpnia.

— Do naszego odwołania przyłączył się też Astaldi — informuje Mateusz Gdowski, rzecznik BBB.

Organizatorem przetargu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dlaczego wykonawcy zasypali ją lawiną protestów? Powodem jest „opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niepełny, niejednoznaczny” — twierdzą przedstawiciele BBB w odwołaniu do KIO.

Zbudować od nowa

Przedstawiciele Warbudu podkreślają, że otrzymali z dyrekcji projekt budowlany wraz z pozwoleniem na realizację inwestycji, program funkcjonalno-użytkowy oraz opinię ekspertów. Problem w tym, że zapisy w tych dokumentach są sprzeczne i w efekcie na etapie przetargu wykonawca nie jest w stanie ustalić zakresu prac projektowych i budowlanych, które faktycznie musi wykonać. Nie może więc ich wycenić.

Warbud twierdzi, że z jednych dokumentów wynika, że to zwycięzca przetargu powinien wykonać nowy projekt i według niego realizować inwestycję, a z innych zaś, że ma się stosować do już obowiązującego pozwolenia na budowę, wydanego na podstawie projektu sporządzonego przez GDDKiA — przy czym przekazana wykonawcy przez dyrekcję ekspertyza wskazuje, że projekt ten ma wiele wad.

„Powyższe powoduje, powstanie sytuacji, w której wykonawca ma obowiązek (…) wykonania ekspertyz, które dopiero potwierdzą, jaki jest faktycznie zakres zamówienia, czy ma to być tylko remont, czy zburzenie i wykonanie od nowa części obiektów, w tym kluczowego, jakim jest Most Grota-Roweckiego” — czytamy w odwołaniu Warbudu.

Dotychczas GDDKiA zapewniała, że modernizacja stołecznej trasy będzie prowadzona bez wstrzymywania ruchu przez most. Obecnie zaś Urszula Nelken, rzecznik dyrekcji, nie komentuje zastrzeżeń wykonawców. Przyznaje jednak, że zgłaszają do dyrekcji wiele pytań.

— Dzięki temu prowadzimy dialog pozwalający jak najlepiej przygotować się do wykonania inwestycji — podkreśla Urszula Nelken.

Skasować przetarg

Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, uważa, że dyrekcja całe ryzyko inwestycji próbuje przerzucić na wykonawcę, nie dając szans na wydłużenie czasu realizacji czy otrzymanie dodatkowych płatności, jeśli okaże się, że trzeba wykonać prace, których na etapie przetargu nie można było przewidzieć.

Wykonawcy w odwołaniu do KIO proszą więc o nakazanie dyrekcji wprowadzenia zmian w dokumentach przetargowych i wydłużenia czasu realizacji. Budimex idzie nawet krok dalej, stwierdzając w odwołaniu, że jeśli izba nie zaleci GDDKiA modyfikacji specyfikacji przetargowej, powinna unieważnić przetarg.

1mld zł Na tyle szacuje się wartość kontraktu na modernizację odcinka S8 i mostu Grota.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Wykonawcy nie wiedzą, co zrobić z mostem Grota