Wymagania i metody

Maciej Jaworski
06-10-2006, 00:00

Skuteczność sposobu dotarcia do grupy docelowej zależy od wielu czynników. Należy przede wszystkim precyzyjnie określić swoje oczekiwania.

Firmy poszukujące pracowników wykorzystują sieć kontaktów, ogłoszenia w prasie, internecie oraz współpracują z firmami doradztwa personalnego, tzw. executive search. Wszystkie te metody stosowane w procesie rekrutacji mają wspólny cel — znaleźć odpowiedniego kandydata na stanowisko. Różnica między nimi polega przede wszystkim na skuteczności.

Różne sposoby

— Serwisy rekrutacyjne i doradztwo personalne odmiennie podchodzą do kwestii poszukiwania pracowników. Pierwsze z nich zajmują się wyłącznie publikacją ofert, zebraniem aplikacji i ewentualną preselekcją. Wyniki tych działań często przekazują klientom, którymi mogą być... firmy doradztwa personalnego. Prowadzą one cały proces rekrutacyjny: od określenia potrzeb do spotkań rekrutacyjnych — tłumaczy Przemysław Rey z serwisu rekrutacyjnego Jobpilot.

Firma doradcza posługuje się wieloma metodami poszukiwania odpowiednich kandydatów.

— Ogłoszenie jest tylko jedną z nich, inne to m.in.: direct search, database search and selection oraz rekomendacje. Dzięki temu można liczyć, że firma doradztwa personalnego wykorzystując wszystkie swoje metody działania, dotrze do szerokiego grona osób spełniających kryteria wymagane na danym stanowisku. Z takiej grupy już łatwo można wyłonić najlepszych kandydatów — opowiada Małgorzata Tylec-Gusakov, menedżer z firmy doradczej Hays.

Optymalna metoda to taka, dzięki której — ponosząc niskie koszty — pozyskamy najlepszego pracownika w krótkim czasie.

— Wydaje się, że zamieszczenie ogłoszenia przez pracodawcę niewiele kosztuje i daje gwarancję zatrudnienia. Trzeba jednak pamiętać o zagrożeniach związanych z takim wyborem. Czy rzeczywiście ci kandydaci są najlepsi na rynku? Pracownicy — tzw. gwiazdy — nie wysyłają aplikacji. Są poszukiwani na rynku pracy. Trzeba więc o nich zabiegać i zachęcać do ewentualnej zmiany pracodawcy — twierdzi Beata Bartkiewicz z firmy doradczej Bartkiewicz Personal Consulting.

Poza tym duże znaczenie w procesie rekrutacji ma również czas. Pracownicy firmy prowadzący rekrutację muszą przeglądać setki aplikacji, kontaktować się z kandydatami, organizować spotkania i decydować, kogo przyjąć. Najczęściej trwa to bardzo długo...

Internet czy gazeta?

Ogłoszenia w prasie sprawdzają się przy poszukiwaniu pracowników bez ścisłej specjalizacji.

— Jest to skuteczny środek przekazu w przypadku osób bez kwalifikacji, których aktywność na rynku pracy ogranicza się do przejrzenia dostępnych ofert raz w tygodniu — twierdzi Przemysław Rey.

Firma może też zamieścić ofertę na własnej stronie. Jest to jednak równie tani, co mało skuteczny sposób na znalezienie odpowiedniego pracownika.

— Im węższa specjalizacja, tym trudniej oczekiwać pozytywnych rezultatów poszukiwania kandydatów przez ogłoszenia. Wtedy warto skorzystać z pomocy firmy doradztwa personalnego. Takie rozwiązanie jest korzystne przy obsadzaniu wyższych stanowisk kierowniczych w przedsiębiorstwie — wyjaśnia Małgorzata Tylec-Gusakov.

Partner zewnętrzny

Firma decydująca się na usługi agencji rekrutacyjnej powinna zwrócić uwagę na możliwości i doświadczenia zawodowe doradców.

— Po podpisaniu umowy z firmą doradczą jej konsultanci pracują na stałe w naszym biurze. Mogą więc aktywnie na bieżąco uczestniczyć w projektach rekrutacyjnych i prowadzić je we współpracy z zespołem HR. Kilkumiesięczne doświadczenia potwierdzają, że rozwiązanie to przynosi korzyści. Pracownicy agencji rekrutacyjnej są lepiej zorientowani w potrzebach poszczególnych działów oraz ich menedżerów — podkreśla Marzena Budziszewska-Pettyn, specjalista w dziale zarządzania zasobami ludzkimi Microsoft.

Jakikolwiek sposób doboru kadry wybierze firma, musi pamiętać, że rekrutacja cechuje się wyjątkową indywidualnością. Poza technicznymi kryteriami, które łatwo można zweryfikować, dochodzi dodatkowe — osobowość kandydata.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Jaworski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Wymagania i metody