Wyniki Unimotu poszły w dół

Kamil ZatońskiKamil Zatoński
opublikowano: 2023-11-08 07:57

Unimot opublikował szacunki skonsolidowanych wyników finansowych za III kwartał 2023 roku. Skonsolidowana EBITDA skorygowana o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego paliw płynnych i gazowych, uzasadnione przesunięcia w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzenia jednorazowe wyniosła w tym okresie 25,4 mln zł, a przychody ogółem 3,36 mld zł.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W analogicznym okresie 2022 r. EBITDA wyniosła 120,7 mln zł (skorygowana), a przychody 3,81 mld zł.

– W trzecim kwartale mieliśmy do czynienia z wyjątkowo niekorzystnym otoczeniem rynkowym, co przełożyło się na wyraźnie niższe wyniki w segmencie paliw. Były to okoliczności, które w tak szeroko zakrojonej skali trudno było przewidzieć. Ograniczyliśmy import do minimum i skoncentrowaliśmy się na zyskownych obszarach tego biznesu, czyli na eksporcie produktu i obsłudze kontraktów krajowych opartych na notowaniach Platts, stanowiących około 20 proc. naszego wolumenu sprzedawanego w Polsce – mówi Adam Sikorski, prezes Unimotu.

Jak podkreśla spółka, wa wyniki w III kwartale 2023 r. wpływ miała przede wszystkim sytuacja na krajowym rynku paliw, szczególnie oleju napędowego.

Od drugiej połowy sierpnia krajowe notowania oleju napędowego zaczęły osiągać poziomy nieodzwierciedlające światowych notowań tego produktu, znajdując się znacznie poniżej poziomu tych notowań. Spowodowało to ograniczenie działalności w zakresie obrotu olejem napędowym pochodzącym z importu i oferowaniu go na krajowym rynku. W związku z tym w III kwartale 2023 r. grupa koncentrowała się w szczególności na zaspokajaniu zapotrzebowania na paliwo na rynku ukraińskim, realizacji zaciągniętych już wcześniej zobowiązań na dostawy oleju napędowego wobec krajowych kontrahentów oraz dostarczaniu oleju napędowego do sieci stacji Avia.

Zarząd oszacował, że w konsekwencji niecodziennej sytuacji spółka utraciła korzyści rzędu 72,4 mln zł, co nie wystąpiłoby, gdyby otoczenie rynkowe w III kwartale 2023 r. nie odbiegało w znacznym stopniu od warunków obrotu olejem napędowym obserwowanych w poprzednich okresach.