Wyzwania przed społecznie odpowiedzialnymi

opublikowano: 09-03-2016, 22:00

Nieuczciwe praktyki w łańcuchu dostaw, brak edukacji, cyberprzestępczość — to niektóre z problemów związanych z CSR.

Wczoraj światło dzienne ujrzała najnowsza edycja Annual CSR Outlook 2016. To raport, który podsumowuje ubiegłoroczne wydarzenia dotyczące odpowiedzialnego biznesu i pokazuje trendy na najbliższe lata. Tegoroczna edycja ponownie została przygotowana przez CSRinfo. Wnioski? Jednym z największych wyzwań wciąż są problemy związane ze zrównoważonymłańcuchem dostaw. W Polsce 43 proc. spółek badanych na etapie kwalifikowania do Respect Indeksu podczas procesu wyboru dostawcy wprowadza kryteria środowiskowe, etyczne lub społeczne. Na naszym kontynencie już 20 krajów poprawia zapisy prawa lub wprowadza inicjatywy, które mają regulować kwestie uczciwości praktyk handlowych w branży produkcji żywności. Na tej liście próżno szukać Polski.

— Największe wyzwania związane z łańcuchem dostaw to zapewnienie dobrych warunków pracy, etyka i transparentność dostawców oraz sprawy związane z płacami i nadgodzinami. Ogromne znaczenia ma też zarządzanieodpadami, używanie niebezpiecznych substancji czy możliwość prześledzenia całego łańcucha — zwraca uwagę Liliana Anam, menedżer zarządzający CSRinfo.

Coraz ważniejszą kwestią staje się konieczność raportowania danych niefinansowych. Obecnie publikują je najwięksi branżowi gracze, niebawem tym obowiązkiem zostanie objęte znacznie szersze grono podmiotów. Tegoroczne podsumowanie najwięcej uwagi poświęca branży finansowej. W tym sektorze zdefiniowane zostały trzy główne wyzwania. Pierwszy jest związany z digitalizacją i multikanałowością. Klienci w coraz mniejszym stopniu odwiedzają instytucje finansowe i coraz rzadziej do nich dzwonią — wzrasta natomiast popularność aplikacji mobilnych i opcji, które daje internet. Banki muszą podążać za potrzebami klientów, którzy oczekują m.in. skracania formalności i ułatwiania procesu zakupu bankowych usług. Kolejnym problemem są niebezpieczeństwa związane z cyberprzestępczością. Branża finansowa jest na nią szczególnie narażona.

— Tymczasem pracownicy często nie zdają sobie sprawy z tego niebezpieczeństwa. Zagrożenia związane z cyberatakami są dziś znacznie większe niż jakakolwiek wojna. Oczywiście systemy bankowe są wyposażone najlepiej ze wszystkich branż, ale też tego sektora dotyczy najwięcej cyberprzestępstw. Branża bankowa jako lider powinna pociągnąć za sobą i zachęcać do większej ostrożności w tym względzie pozostałe sektory — uważa Zbigniew Gajewski, wicedyrektor Konfederacji Lewiatan.

Bankowe dane są celem aż 39 proc. wszystkich cyberataków na świecie. W Polsce w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku odnotowało ponad 700 przestępstw związanych z bankowością internetową, z czego 73 dotyczyły phishingu — fałszowania strony internetowej banku. Z tym związane jest kolejne wyzwanie — edukacja finansowa. Zdaniem ekspertów, trzeba promować wśród klientów świadomość i wiedzę dotyczącą zarządzania tą dziedziną życia. Ma to przeciwdziałać m.in. nadmiernemu zadłużaniu, ale też zachęcać do oszczędzania. © Ⓟ

39 proc. Taki odsetek zgłoszonych cyberataków na świecie dotyczy branży finansowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu