Czytasz dzięki

YouTube zaprasza do teatrów

Największy portal z materiałami wideo wyciąga rękę do instytucji, które na co dzień stronią od kamer. Pandemia naprawdę zbliża… do technologii.

Klub Komediowy, fot. ARC

YouTube i teatry są jak dwa światy. Należący do Google’a portal do dzielenia się filmikami powstał przed 15 laty w Kalifornii i zadomowił się w internetowej popkulturze XXI wieku, zmieniając przy okazji nasze przyzwyczajenia i sposób w jaki konsumujemy treści wideo. A teatr? Stary jak świat można byłoby powiedzieć, wspominając antycznych Greków, dzieła Szekspira, czy współczesną scenę na Broadwayu. W ten weekend dojdzie jednak do twórczego zbliżenia. Tutaj w Polsce.

Właściciel YouTube’a przygotował internetowy festiwal łączący dwie rzeczywistości – realną i wirtualną. „YouTube Dni Kultur” to akcja, która ma przenieść magię tradycyjnego teatru do sieci, a przy okazji wesprzeć branżę szczególnie mocno dotkniętą przez pandemię koronawirusa. Bardziej w czasie lockdownu ucierpieli chyba tylko restauratorzy. Mamy już za sobą otwarcie kultury, jednak ludzi wciąż jest mniej niż przed jej zamknięciem. Na nowo musimy się nauczyć korzystania z kina, teatru czy sali koncertowej. Trzeba to robić w zupełnie innej rzeczywistości.

"Tyle miłości", Studio Buffo, fot. ARC

– Od połowy marca aż do czerwca Polacy nie mieli możliwości wybrania się do ulubionych teatrów. W tym trudnym dla wszystkich czasie teatry wyszły naprzeciw publiczności i zamieszczały różne materiały w internecie, często korzystając z platformy YouTube. Widzowie mogli oglądać występy transmitowane zarówno na żywo, jak i w formie VOD na kanałach teatrów i często wyrażali wdzięczność za możliwość spotkania ze swoimi ulubionymi aktorami. Zainspirowani tym zjawiskiem i dobrym odbiorem tej formy obcowania ze sztuką, proponujemy widzom festiwal – mówi Małgorzata Krasowska, menedżer ds. partnerstw w portalu YouTube.

"Beniowski", Teatr Nowy Poznań, fot. Natalia Kabanow

Gdzie będzie można zajrzeć? Specjalny program przygotowały m.in. Teatr Montownia, Teatr Capitol, Teatr Powszechny, Studio Buffo, a nawet Teatr Wielki - Opera Narodowa. Teatr Polonia przyszykował premierę spektaklu „Pan Jowialski” z Aleksandrą Grzelak, Krystyną Jandą, Marianem Opanią i Wojciechem Malajkatem. Przy okazji na portalu YouTube pojawi się również wywiad Tomasza Raczka z Krystyną Jandą o tym, jak radzą sobie teatry po przymusowej przerwie.

Teatr Wielki w Łodzi, fot. ARC

Nie zabraknie innych wydarzeń. Kwadrat zaprezentuje czytanie performatywne farsy „Klub kobiet porzuconych” z udziałem m.in. Katarzyny Glinki i Anny Cieślak. Warszawski Teatr Powszechny proponuje „Nieznośnie długie objęcia”, natomiast Teatr Montownia innowacyjny spektakl „Utwór sentymentalny na czterech aktorów”.
– Świat stworzony na scenie to papierowa rzeczywistość ze snu, bez komputerów, nowoczesnej techniki, ale niemniej skomplikowana i zaskakująca precyzyjną strukturą oraz… precyzją puszczonej w ruch maszynerii teatralnej – czytamy w opisie spektaklu. Co ważne, aktorzy opowiedzą historię bez słów, korzystając z ciała, gestów, kartonów, sznurków, bambusowych drążków i muzyki.

"Bem", Teatr Syrena, fot. ARC

Opera Narodowa przedstawi na swoim youtube’owym kanale baletową jednoaktówkę „Mąż i żona” na motywach komedii Aleksandra Fredry. Hity filmowe i kabaretowe pokaże Studio Buffo w spektaklu „Tyle miłości”. Poznański Teatr Nowy przedstawi muzyczne dzieło „Beniowski. Ballada bez bohatera”. YouTube wspólnie z twórcami zabiorą widzów nie tylko na konkretne przedstawienia, ale w kilku miejscach pokażą również teatralne kulisy. Innymi słowy, czego się nie robi dla klienta.

Teatr Montownia, fot. ARC

– Pierwsze czytanie performatywne na kanale YouTube Teatru Kwadrat opublikowaliśmy na początku lockdownu. Okazało się, że widzowie są zachwyceni taką formą. Pisali, że teatr online pozwala zapomnieć o przytłaczającej rzeczywistości. Czuliśmy, że nie możemy zawieść, nagrywaliśmy nowe czytania czasem nawet dzień po dniu – mówi Andrzej Nejman, dyrektor Teatru Kwadrat im. E. Dziewońskiego.


© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane