Czytasz dzięki

YouTube zaprasza do teatrów

Największy portal z materiałami wideo wyciąga rękę do instytucji, które na co dzień stronią od kamer. Pandemia naprawdę zbliża… do technologii.

Klub Komediowy, fot. ARC

YouTube i teatry są jak dwa światy. Należący do Google’a portal do dzielenia się filmikami powstał przed 15 laty w Kalifornii i zadomowił się w internetowej popkulturze XXI wieku, zmieniając przy okazji nasze przyzwyczajenia i sposób w jaki konsumujemy treści wideo. A teatr? Stary jak świat można byłoby powiedzieć, wspominając antycznych Greków, dzieła Szekspira, czy współczesną scenę na Broadwayu. W ten weekend dojdzie jednak do twórczego zbliżenia. Tutaj w Polsce.

Właściciel YouTube’a przygotował internetowy festiwal łączący dwie rzeczywistości – realną i wirtualną. „YouTube Dni Kultur” to akcja, która ma przenieść magię tradycyjnego teatru do sieci, a przy okazji wesprzeć branżę szczególnie mocno dotkniętą przez pandemię koronawirusa. Bardziej w czasie lockdownu ucierpieli chyba tylko restauratorzy. Mamy już za sobą otwarcie kultury, jednak ludzi wciąż jest mniej niż przed jej zamknięciem. Na nowo musimy się nauczyć korzystania z kina, teatru czy sali koncertowej. Trzeba to robić w zupełnie innej rzeczywistości.

"Tyle miłości", Studio Buffo, fot. ARC

– Od połowy marca aż do czerwca Polacy nie mieli możliwości wybrania się do ulubionych teatrów. W tym trudnym dla wszystkich czasie teatry wyszły naprzeciw publiczności i zamieszczały różne materiały w internecie, często korzystając z platformy YouTube. Widzowie mogli oglądać występy transmitowane zarówno na żywo, jak i w formie VOD na kanałach teatrów i często wyrażali wdzięczność za możliwość spotkania ze swoimi ulubionymi aktorami. Zainspirowani tym zjawiskiem i dobrym odbiorem tej formy obcowania ze sztuką, proponujemy widzom festiwal – mówi Małgorzata Krasowska, menedżer ds. partnerstw w portalu YouTube.

"Beniowski", Teatr Nowy Poznań, fot. Natalia Kabanow

Gdzie będzie można zajrzeć? Specjalny program przygotowały m.in. Teatr Montownia, Teatr Capitol, Teatr Powszechny, Studio Buffo, a nawet Teatr Wielki - Opera Narodowa. Teatr Polonia przyszykował premierę spektaklu „Pan Jowialski” z Aleksandrą Grzelak, Krystyną Jandą, Marianem Opanią i Wojciechem Malajkatem. Przy okazji na portalu YouTube pojawi się również wywiad Tomasza Raczka z Krystyną Jandą o tym, jak radzą sobie teatry po przymusowej przerwie.

Teatr Wielki w Łodzi, fot. ARC

Nie zabraknie innych wydarzeń. Kwadrat zaprezentuje czytanie performatywne farsy „Klub kobiet porzuconych” z udziałem m.in. Katarzyny Glinki i Anny Cieślak. Warszawski Teatr Powszechny proponuje „Nieznośnie długie objęcia”, natomiast Teatr Montownia innowacyjny spektakl „Utwór sentymentalny na czterech aktorów”.
– Świat stworzony na scenie to papierowa rzeczywistość ze snu, bez komputerów, nowoczesnej techniki, ale niemniej skomplikowana i zaskakująca precyzyjną strukturą oraz… precyzją puszczonej w ruch maszynerii teatralnej – czytamy w opisie spektaklu. Co ważne, aktorzy opowiedzą historię bez słów, korzystając z ciała, gestów, kartonów, sznurków, bambusowych drążków i muzyki.

"Bem", Teatr Syrena, fot. ARC

Opera Narodowa przedstawi na swoim youtube’owym kanale baletową jednoaktówkę „Mąż i żona” na motywach komedii Aleksandra Fredry. Hity filmowe i kabaretowe pokaże Studio Buffo w spektaklu „Tyle miłości”. Poznański Teatr Nowy przedstawi muzyczne dzieło „Beniowski. Ballada bez bohatera”. YouTube wspólnie z twórcami zabiorą widzów nie tylko na konkretne przedstawienia, ale w kilku miejscach pokażą również teatralne kulisy. Innymi słowy, czego się nie robi dla klienta.

Teatr Montownia, fot. ARC

– Pierwsze czytanie performatywne na kanale YouTube Teatru Kwadrat opublikowaliśmy na początku lockdownu. Okazało się, że widzowie są zachwyceni taką formą. Pisali, że teatr online pozwala zapomnieć o przytłaczającej rzeczywistości. Czuliśmy, że nie możemy zawieść, nagrywaliśmy nowe czytania czasem nawet dzień po dniu – mówi Andrzej Nejman, dyrektor Teatru Kwadrat im. E. Dziewońskiego.


Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane