Na podcast zaprasza BNP

Z lasu do salonu [PODCAST]

opublikowano: 05-03-2021, 06:05
aktualizacja: 05-03-2021, 07:15

Interesy lasów, drzewiarzy, producentów płyt i mebli ścierają się, jak w tartaku. Rozwiązania problemów jakoś nie widać.

Pandemia okazał się łaskawa dla branży drzewnej i jej otoczenia. Przychody Lasów Państwowych spadły wprawdzie w zeszłym roku o prawie 6 proc., ale za to czysty zysk firmy zwiększył się o blisko jedną czwartą. Producenci mebli rzutem na taśmę w końcówce roku zwiększyli sprzedaż i pobili rekord z 2019 r. Nieźle poradziły sobie również tartaki. Nie oznacza to jednak, że w tym sektorze wszystko układa się bezproblemowo. Przeciwnie kłopoty nawarstwiają się od lat.

Przemysł tartaczny ma do Lasów Państwowych pretensje o to, że dopuszczają do eksportu drewna. O kłopotach, jakie wynikają z tego dla branży opowiada Marek Kubiak, prezydent Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego. Wytwórcy płyt narzekają, że chociaż wszędzie wokół naszego kraju drewno jest tańsze niż w Polsce, faktyczny monopolista na naszym rynku nie ma mechanizmów, które pozwalałyby obniżać ceny. Kolejny problem opisywany przez Jędrzeja Kasprzaka , szefa Stowarzyszenia Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce to ustawa, która pozwala spalać surowiec, nadający się do przetworzenia na materiał na meble.

- Spalanie drewna powinno być ostatecznością – argumentuje menedżer.

Braki surowcowe to także problem wytwórców mebli. Jaka perspektywy ma ten sektor mówi Michał Strzeleckiego, dyrektora biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli.

Co ciekawe wiele argumentów wysuwanych przez przedsiębiorców podzielają… ekolodzy., a konkretnie Greenpeace Polska, organizację w imieniu której w naszym podcaście wypowiada się Marka Józefiaka.

A co na to wszystko Lasy Państwowe? Niestety na razie nie dowiemy się tego, bo nie udało się nam umówić z szefostwem tej firmy. Jednak gdy tylko będzie taka możliwość porozmawiamy także z przedstawicielami Lasów.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane