Z PKP PLK powiało optymizmem

opublikowano: 18-12-2017, 22:00

Spółka opracowała biznesplan, z którego wynika, że pociągi już są punktualne, a będą jeszcze bardziej. Obiecuje też, że linie będą trzymały standardy. Pytanie, jakie…

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zakończyły konsultacje dotyczące planu biznesowego spółki. Obowiązek jego przygotowania wynika z ustawy o transporcie kolejowym. W planie przypomniano zapisy Krajowego Programu Kolejowego, zgodnie z którym spółka do 2023 r. zainwestuje ponad 66 mld zł. Biznesplan określa też efekty inwestycji.

Ze statystyk UTK wynika, że dotychczasowa punktualność w transporcie towarów przekraczała 40 proc. W III kw. tego roku z powodu zatorów na sieci spadła do 37 proc.
Zobacz więcej

Ze statystyk UTK wynika, że dotychczasowa punktualność w transporcie towarów przekraczała 40 proc. W III kw. tego roku z powodu zatorów na sieci spadła do 37 proc. Fot. Marek Wiśniewski

— W planie biznesowym PKP PLK został określony sposób osiągnięcia przyjętych celów technicznych, handlowych i związanych z zarządzaniem finansowym — informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik kolejowej spółki. Wśród celów handlowych jest m.in. poprawa punktualności pociągów pasażerskich. Według PKP PLK, w 2018 r. jej wskaźnik sięgnie 94,2 proc., a w 2023 r. wzrośnie do 96,5 proc. W wieloletnim programie utrzymania spółka zakładała też, że w 2017 r. wyniesie 94 proc. To prognozy bardzo optymistyczne, bo według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w trzecim kwartale tego roku sięgał 89,4 proc., a w tym samym okresie 2016 r. przekraczał 91 proc. W planie biznesowym PKP PLK podają równocześnie, że wskaźniki punktualności przewozów towarowych mają wzrosnąć z 81,2 proc. w 2018 r. do 84 proc. w 2023 r. W tym roku, według operatora sieci, punktualność powinna sięgnąć 81 proc. Spółka nie informuje szczegółowo, na czym oparła te wyliczenia. Mirosław Siemieniec twierdzi jedynie, że w przypadku pociągów towarowych za opóźnione uznaje się te, które przyjechały więcej niż 15 minut po czasie. UTK liczy opóźnienia wszystkich pociągów towarowych, ale spóźnionych mniej niż 15 minut jest niewiele. Ze statystyk regulatora wynika, że dotychczasowa punktualność w transporcie towarów przekraczała 40 proc. W III kw. z powodu zatorów na sieci spadła do 37 proc.

Niespójne programy

Dane finansowe w biznesplanie PKP PLK też budzą wątpliwości, bo nie zgadzają się z wyliczeniami spółki prezentowanymiw innych programach. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, zwraca uwagę, że łączne koszty operacyjne PKP PLK w latach 2018- -23 oszacowano w biznesplanie na 43,4 mld zł, natomiast w zaprezentowanym we wrześniu tego roku wieloletnim programie zarządzania siecią określono je na 41,9 mld zł. Dlaczego wzrosły o ponad miliard — w dokumencie nie wyjaśniono. Po szczegóły autorzy odsyłają do… planu wieloletniego. Jakub Majewski przypomina też, że zgodnie z wytycznymi europejskich instytucji zarządca sieci powinien dążyć do obniżenia kosztów dostępu do infrastruktury. Jego zdaniem, biznesplan tego nie gwarantuje.

— Koszty i przychody z działalności gospodarczej spółki w ciągu sześciu lat mają wzrosnąć o 45 proc., przy czym wzrost kosztów będzie trzykrotnie szybszy niż przychodów z działalności operacyjnej. To oznacza zapotrzebowanie na dodatkowe dofinansowanie publiczne na poziomie 69 proc. — obliczył Jakub Majewski.

Z biznesplanu wynika, że w 2018 r. koszty operacyjne i przychody z działalności gospodarczej PKP PLK sięgną w obu przypadkach po 5,75 mld zł, czyli wynik finansowy wyniesie zero. Składnikiem przychodów będzie m.in. dotacja rządowa, sięgająca 3,19 mld zł. W 2023 r. natomiast przychody i koszty wyniosą 8,33 mld zł, a dofinansowanie publiczne — 5,37 mld zł.

Kolejowy standard

PKP PLK deklarują też, że „udział długości eksploatowanych linii kolejowych spełniających standardy do ogólnej długości eksploatowanych linii” sięgnie w 2018 r. 83 proc., a w 2023 r. wzrośnie do 87 proc. Trudno powiedzieć, czy to dobra wiadomość, bo operator torów nie określił, jakie to będą standardy. Gdyby biznesplan czytać wprost, kilkanaście procent używanych linii kolejowych… nie spełni żadnych.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Z PKP PLK powiało optymizmem