Za e-zakupy najczęściej płacimy gotówką

Marcin Złoch
14-02-2007, 00:00

Zamawiamy towary w sklepach internetowych, ale chętniej płacimy za nie gotówką. Nie zmienia tego ponad 20 mln kart płatniczych...

Zamawiamy towary w sklepach internetowych, ale chętniej płacimy za nie gotówką. Nie zmienia tego ponad 20 mln kart płatniczych...

Firmy Money.pl oraz eCard podsumowały polski rynek płatności internetowych w 2006 r. Szczegółowej analizie poddano zwyczaje zakupowe Polaków, profil użytkowników internetu oraz klientów sklepów i aukcji internetowych. Dodatkowo zbadano najpopularniejsze formy płatności oraz stosunek Polaków do bankowości internetowej.

Niezłe liczby

Wydaje się, że najważniejsze wskaźniki są na wysokim poziomie. Liczba kart płatniczych w Polsce zbliżyła się na koniec III kwartału ubiegłego roku do 23 milionów. Już 11 mln Polaków aktywnie korzysta z internetu, a z tego prawie 25 proc. regularnie dokonuje zakupów w sieci, a prawie 20 proc. bierze udział w aukcjach internetowych. Łączna liczba transakcji przeprowadzanych kartami płatniczymi w środowisku wirtualnym wzrosła o 54 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Te liczby nie przekładają się na sposób płatności. Za zakupy internetowe nadal najchętniej płacimy gotówką — bezpośrednio u kuriera lub na poczcie.

Z rączki do rączki

— Coraz częściej robimy zakupy w internecie, mamy więcej e-kont, ale w sieci nadal najczęściej płacimy gotówką. Aż dwie trzecie transakcji zakupowych jest opłacanych właśnie w ten sposób — odwrotnie niż w krajach Zachodu. To dziwne, bo przecież e-przelewy czy karty płatnicze są dużo wygodniejsze — offline kartami płacimy już masowo — zauważa Marta Smaga z Money.pl.

Główny wniosek raportu brzmi: e-commerce w Polsce kolejny rok rozwija się bardzo dynamicznie, ale sporo jest jeszcze do zrobienia w dziedzinie produktów do płatności online.

Niezbędne zmiany

— Raport pokazuje, że kart wirtualnych przeznaczonych do płatności internetowych jest na rynku 37 tysięcy — to 0,16 proc. wszystkich kart płatniczych. Jeśli zestawimy te dane ze statystykami światowymi, według których aż 70 proc. wszystkich płatności dokonywanych jest kartą płatniczą, to nasuwa się jeden wniosek: instrumenty płatnicze oferowane przez polskie banki nie spełniają oczekiwań klientów. Widzę jednak, że pierwsze banki już dostrzegły wzrost znaczenia tego kanału dystrybucji i wynikające z tego szanse. Mam tu na myśli potencjał około 15 mln kart „płaskich”, którymi do tej pory nie można płacić w sieci. Banki, które wprowadzą w 2007 r. technologię 3D Secure — światowy standard bezpieczeństwa uwalniający potencjał kart płatniczych — wysuną się na pozycję lidera — twierdzi Konrad Korobowicz, prezes firmy eCard.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Za e-zakupy najczęściej płacimy gotówką