Za granicą

Grzegorz Brycki, Magdalena Kozmana
opublikowano: 1998-10-06 00:00

Za granicą

Tanieją akcje firm software owych

Akcje amerykańskiej spółki Aspen Technology oraz dwóch firm dostarczających oprogramowanie komputerowe — PeopleSoft i Infinium Software zaczęły gwałtownie tracić na wartości po tym, jak Aspen Technology zapowiedziała, mniejsze zyski w III kwartale. Zdaniem specjalistów, producentów oprogramowania czekają ciężkie czasy. Z powodu sytuacji na giełdach klienci będą redukować swoje wydatki na nowe programy komputerowe.

Tylko podczas piątkowej sesji na Nasdaq kurs Aspen spadł o 38,3 proc., Infinium o 43,4 proc., a PeopleSoft o 25,2 proc. Cała trójka znalazła się w czołówce najbardziej tracących na wartości firm na tym rynku. Z powodu skali spadku notowania Aspen zawieszano trzykrotnie.

Akcje PeopleSoft spadły do najniższego od roku poziomu 5,09 USD (ok. 18,22 zł). Inwestorzy obawiają się zmniejszenia sprzedaży oraz rosnącej konkurencji ze strony niemieckiego producenta oprogramowania — SAP AG. W obliczu kurczącego się rynku, SAP zdecydował się znacząco obniżyć ceny swoich produktów. Mimo to kurs Amerykańskich Kwitów Depozytowych (ADR) SAP na giełdzie nowojorskiej spadł o 2,38 USD — do poziomu 33,5 USD (ok. 120 zł).

Wojnę cenową na rynku oprogramowania komputerowego zapowiada tymczasem inny producent — kalifornijska firma Oracle.

Według Oracle, zniżka cen jest nieunikniona, ponieważ jej konkurenci — IBM, Informix i Sybase — już teraz oferują swoje programy znacznie taniej. Kurs akcji Oracle spadł w piątek o jednego dolara — do 26 USD za akcję (93 zł). GB

Bombardier ma kontrakt na 983 mln

Kanadyjski producent samolotów pasażerskich — Bombardier — podpisał największy kontrakt w swojej historii.

Kanadyjczycy dostarczą amerykańskiemu przewoźnikowi Comair trzydzieści 50-miejscowych samolotów Canadair oraz dwadzieścia 70-miejscowych. Wartość kontraktu wynosi 983 mln USD (3,52 mld zł). Comair, który jest podmiotem zależnym amerykańskich Delta Airlines, złożył ponadto opcję zakupu dodatkowych 100 samolotów.

Bombardier jest trzecim na świecie producentem samolotów pasażerskich. W tym roku sprzedał już 141 maszyn, podczas gdy w całym 1997 r. sprzedaż wyniosła 151 sztuk. Tegoroczne zamówienia Bombardiera wynoszą 12 mld dolarów kanadyjskich (27,7 mld zł), ponad dwa razy więcej niż dwa lata temu.

Według Financial Times, Bombardier rozważa budowę nowego, 90-miejscowego samolotu przeznaczonego na krótkie dystanse. Gdyby firma zdecydowała się na produkcję, po raz pierwszy w historii stałaby się konkurentem dla Airbusa i Boeinga. Airbus planuje wprowadzenie na rynek 100-miejscowego samolotu, a Boeing już ma taką maszynę.

Według Bombardiera, linie lotnicze zamówią w ciągu najbliższych 20 lat 2,5 tysiąca mniejszych odrzutowców (80-110- miejscowych). GB

Revlon traci pozycję na rynku

Revlon, amerykański producent kosmetyków, zamierza zamknąć trzy międzynarodowe fabryki. Przedstawiciele firmy odmówili podania nazw przedsiębiorstw oraz liczby osób, które zostaną zwolnione. Revlon przeżywa kłopoty finansowe ze względu na konsolidację rynku amerykańskiego oraz kryzys w Ameryce Południowej, Azji i Rosji. Zyski firmy w trzecim kwartale były o 13 proc. niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czwarty kwartał ma być jeszcze gorszy. Wiadomości te spowodowały w ubiegłym tygodniu spadek kursu akcji Revlona o 41 proc. MK

GM inwestuje w montownie

Największy koncern motoryzacyjny świata, General Motors, zainwestuje w ciągu najbliższych pięciu lat 14,5 mld USD (52 mld zł) w montownie samochodów. Zamierza też ściślej współpracować z japońskimi partnerami: Isuzu Motors Ltd. i Suzuki Motors Corp.

— Kończymy budowę nowych montowni w Chinach i Tajlandii — powiedział Hughes, cytowany przez dziennik „Wall Street JournalŐŐ. W Azji, gdzie skupione jest 30 proc. światowego rynku motoryzacyjnego, sprzedaż aut GM wynosi obecnie jedynie trzy procent ogólnej sprzedaży samochodów.

Hughes uważa, że jeśli GM chce być nadal największym na świecie producentem aut, musi więcej inwestować. PAP

Volkswagen i Ford rozwodzą się

Volkswagen i Ford zdecydowali o rozwiązaniu joint venture w Portugalii. Było to jedno z ambitniejszych wspólnych przedsięwzięć na rynku samochodowym, warte 2,6 mld dolarów (9,3 mld zł). Volkswagen odkupił udziały swojego partnera w AutoEuropa, lecz nadal będzie produkował pojazdy dla Forda w fabryce Pamela, niedaleko Lizbony. Produkowane tam samochody są sprzedawane przez Forda pod nazwą Galaxy. Ten sam pojazd Volkswagen wypuszcza na rynek pod nazwą Sharan, zaś Seat pod nazwą Alhambra. MK

Będą zwolnienia w ING Barings

Należący do holenderskiej ING Group bank inwestycyjny ING Barings zamierza zwolnić 1200 spośród 10 tys. pracowników zatrudnionych na całym świecie. Największe cięcia dotkną nowojorski oddział banku.

Redukcje w ING Barings należą do największych jednorazowych zwolnień w historii europejskiej bankowości.

ING Bank, który posiada m.in. 54-proc. pakiet akcji Banku Śląskiego, zrewidował ostatnio w dół prognozy zysku na 1998 r. z powodu kryzysu w Azji i Rosji. Zysk banku w 1998 roku wyniesie 2,96 mld USD (10,6 mld zł) i zwiększy się jedynie o 15 proc. w porównaniu z 1997 r., chociaż wcześniej planowano wzrost zysku o 30-35 proc. GB